Dubbelt upp för Ferraristallet

Sebastian Vettel ledde tills bilen gick sönder

1 av 2 | Foto: Luca Bruno, AP
Sebastian Vettel tar starten i Bahrains GP och ledde tills avgasröret gick sönder på det 34:e varvet.
SPORTBLADET

Det blev en avvaktande start på GP-tävlingen – allt för att förarna var osäkra på hur de tunga bilarna skulle bete sig på den heta banan. Att spara däck och bromsar har blivit en nyckelstrategi när förarna inte längre får tanka under tävling. Sebastian Vettel låg länge i ledning men fick se sig passerad av Ferraristallets båda förare sedan Vettels avgasrör gått sönder.

Sakhirbanan har inför årets säsongsstart förlängts med nio kurvor, den nya delen var ganska knölig och gav förarna huvudbry, särskilt i kurvorna 5-7, där många fick kämpa med sina studsande bilar redan under kvalet.

Av de tio främsta förarna i kvalet valde nio av dem att köra på de mjuka Bridgestonedäcken, Adrian Sutil var den ende som valde de hårdare. Eftersom förarna börjar själva loppet på de däck de använde i kvalet, kom de flesta av de främsta alltså till start på mjuka däck.

Ferrari bytte motorer

Ferraristallet hade dessutom valt att byta motorerna för både Felipe Masssa och Fernando Alonso.

– Massas motor visade onormala parametrar efter kvalet, så därför väljer vi att byta den i förebyggande syfte. Det är också därför vi byter Alonsos motor, förklarade Ferraristallet i ett pressmeddelande.

Varje förare får använda åtta motorer under VM-säsongen, tvingas man använda fler väntar straff i form av nedflyttning på gridden. Det påverkade inte Massa eller Alonso i det här läget, de startade som tvåa och trea, precis som de kvalat.

Hispania startade från depån

Temperaturen låg precis som under kvalet över 30-graders strecket, 35 i luften och 48 på banan. Hispanias Bruno Senna och Karun Chandok som skulle startat längst bak i fältet, startade från depån eftersom stallet jobbat med bilarna under natten till söndagen.

Vettel tog starten medan teamkamraten Mark Webbers bil började ryka rejält redan i första böj och Webber tappade två placeringar. Adrian Sutil fastnade i trängseln, snurrade och rasade raskt ner till 22:a plats. Heikki Kovalainen svarade för en rejäl uppkörning då han tog sig från 21:a till 16:e plats under det första varvet.

De första varven präglades av avvaktande körning och för nykomlingarna blev det en tuff resa. Karun Chandok tappade framvingen efter en närkontakt på andra varvet och fick utgå, liksom Lucas Di Grassi som haft problem med hydrauliken hela helgen.

– Bilen har ett mekaniskt fel som vi måste undersöka, det är synd att vi måste bryta för bilen betedde sig hyggligt, säger Lucas Di Grassi som fick kliva av efter tre varv, till Viasat.

Nico Hülkenberg tappade greppet på tredje varvet och var nära att snurra in i en annan förare, men lyckades reda ut situationen och kunde fortsätta loppet.

Kobayashi bröt

Sauberstallets Kamui Kobayashi tvingades bryta på fjortonde varvet sedan han fått tekniska problem. Renaults Vitalij Petrov som inledde mycket övertygande tvingades också in i depå under det femtonde varvet. Ryssen låg elva men hade problem med fjädringen till högra framhjulet och därmed var det slutåkt även för honom.

– Jag gick nog lite för långt ut på kerbsen och då lossnade ett av stagen till fjädringen, förklarade Petrov för tv-reportrarna.

På sjuttonde och artonde varvet av de totalt 49 gick toppstallen in för däckbyte. Hispanias Bruno Senna bröt loppet efter 18 varv, men med tanke på hur lite stallet har kunnat köra innan racet är det ändå en bedrift. Även Timo Glock och Pedro De La Rosa tvingades bryta, Glock fick problem med växellådan och De La Rosa med hydrauliken.

Sebastian Vettel som legat i täten ända fram till däckbytet och sett oerhört stabil ut, fann sig mer pressad av Ferraristallet. Trots hårdare däck och allt lättare bilar förbättrades inte varvtiderna alltför mycket, troligen för att värmen slet så hårt på däcken.

Ferrari passerade

På det 34:e varvet fick Vettel problem med avgasröret och tappade massor med fart och kraft, vilket gjorde att både Alonso och Massa kunde passera. Även Lewis Hamilton kunde gå om Red Bull-föraren som trots allt linkade i mål som fyra. Alonso kunde ta en bekväm seger före stallkamraten Massa och Lewis Hamilton som blev trea.

ARTIKELN HANDLAR OM