Andersson: Nu kommer Red Bull att dominera

”Vettel tar snart över VM-ledningen”

SPORTBLADET

Tredje gången gillt för Sebastian Vettel – och Red Bull lär fortsätta att dominera.

I alla fall fram till premiären i Europa.

Foto: Scanpix
Lagarbete Red Bulls Sebastian Vettel tog årets första seger i Malaysias GP.

Red Bull har varit vårens team, på gott och ont. I de två inledande loppen har teamet slarvat bort 50 poäng, med Vettels trasiga tändstift i Bahrain och med hjulmuttern i Australien. Det är till och med så illa att teamet erkänt att de hade problem med en hjulmutter under träningen, men inte förstod grunden till det. Hade teamet gått till botten med det hade Vettel tagit sin första seger i Melbourne.

Men från tredje startruta i Malaysia lyckades tysken i alla fall med det som han misslyckats med från pole position.

Att vinna loppet.

Han gjorde en fantastisk start, drog i från sin teamkompis Mark Webber som hade pole och var aldrig hotad.

Därmed knappade han in i VM-sammandraget och är två poäng bakom ledande Felipe Massa.

Bilen är klart bäst

När F1-cirkusen kommer till Shanghai om två veckor har han ett perfekt läge att ta över VM-ledningen och det tror jag att han gör. I fjol tog han sin första seger för Red Bull i just Kina och bilen är klart bäst. Den är snabb, ligger bra på banan både under kvalet där teamet dominerat och under loppet när den är fulltankad. Det enda som kan hota dem är – deras eget slarv. Ni såg väl problemen under Mark Webbers depåstop i Malaysia?

Fram till loppet i Kina görs inga större uppdateringar utan de flesta teamen gör som vanligt en satsning till premiären i Europa den 9 maj. Därför kommer Red Bull att dominera över loppet i Kina.

Men i nuläget finns det inget som talar emot att de är ett toppteam under resten av säsongen och Bernie Ecclestone visste antagligen vad han pratade om när han sa att Sebastian Vettel är den nye mästaren.

Hade teamet inte slarvat hade Vettel redan haft 75 poäng och varit överlägsen.

Stackars Fernando Alonso. Han fick problem med växellådan under formationsvarvet och kunde inte växla Han gjorde en hjältes insats och körde upp sig från plats 19 till poäng när motorn gick ett varv i från mål.

Ferrari har ett motorproblem. Både Pedro de la Rosa och Kamui Kobayashi, Sauber, bröt med skador på motorn – precis som Fernando Alonso. Fernando Alonso har redan använt tre av de åtta motorer han får ha under en säsong.

Det återstår 16 lopp.

Mercedes ber Michael Schumacher om ursäkt för att han tvingades bryta. En hjulmutter försvann och den har man inte hittat, därför kan man inte ta reda på vad som fick fel.

Brawns gamla guldtaktik

Teamet tog sin första pallplats i Malaysia när Nico Rosberg var trea. Till loppet i Barcelona kommer en stor uppdatering och om de inte vunnit något lopp innan juni månad är över vill Ross Brawn ställa in utvecklingen av årets bil. Då vill han satsa allt på 2011.

Så gjorde han med Benetton 1993 – det gav Michael Schumacher ett guld 1994.

Så gjorde han med Honda 2008 – det gav Jenson Button ett guld 2009.