Kerssystemet kan få flygande start 2011

Nästa år är det fritt fram för F1-stallen att använda Kers

Foto: AP
Williams är ett av de stall som redan nu har bestämt att de ska använda Kerssystemet nästa säsong.
SPORTBLADET

Nästa år får F1-stallen använda Kers-systemet igen och teamen tror att det kommer att bli en större succé än när F1-världen provade det första gången 2009.

Enligt en överenskommelse mellan teamen som gjordes i samband med Kanadas GP är det fritt fram att använda Kers från och med nästa säsong.

Kers, eller kinetic energy recovery system, är ett framdrivningssystem. Det fungerar så att det samlar upp kraft vid inbromsningar, kaften kan sedan användas när föraren vill accelerera eller köra om. Men ”snabbknappen” blev ändå ingen större succé i F1.

En av orsakerna till att systemet inte slog igenom 2009 var att bilarna blev tyngre än gränsen på 605 kilo, varför det var svårt att verkligen utnyttja Kers. Men det här har teamen beslutat att ändra inför nästa år.

Ny viktgräns

– Ett av de viktiga besluten var att stallen bestämde en högre viktgräns för bilen, vilket kommer att göra det lättare att utnyttja Kers. Vi kommer absolut att testa för att se vad systemet kan prestera, säger Ferraris Stefano Domenicali till webbplatsen autosport.com

Redan nu har Ferrari, Renault och Williams annonserat att de kommer att använda Kers nästa år. Ross Brawn i Mercedesstallet menar att teamen måste bestämma sig inom den närmaste månaden hur de ska göra.

– Vi tittar mycket noga på de olika aspekterna med att använda Kers. Jag tror att det kommer att handla om att välja sida, antingen har man Kers eller inte. Om en månad, sex veckor måste beslutet vara fattat, annars kommer vi att förlora tid om vi måste ändra beslutet. Men det är inget enkelt val mellan svart eller vitt. Kers kommer bara att vara en fördel under vissa omständigheter, säger Ross Brawn till autosport.com.

Det kommer också att bli möjligt att införa en rörlig bakvinge, ett drag som kan ge ytterligare effekt tillsammans med Kers.

– Använder man vingen och Kers kan man dra nytta av båda systemen. Det finns ingen anledning att vingen ska slå ut Kers, för Kers används inte bara för att öka farten på raksträckorna. Kers används också för att öka downforcen, förklarar Ross Brawn.

Budgettak för systemet

Det har också lagts ett budgettak för vad Kerssystemet får kosta. Taket ligger på 5 miljoner dollar, vilket mostsvarar cirka 38,7 milljoner kronor medan mindre stall kan köpa en lösning för 1 miljon dollar, vilket motsvarar cirka 7,7 miljoner kronor. Enligt autosport.com anser Ross Brawn att kostnadstaket var viktigt, ett av skälen att Kers inte slog igenom i fjol var att det var så dyrt att utveckla systemet.

– Det är viktigt att hålla kostnaderna under kontroll. Kers är ett bra initiativ, men vi måste försäkra oss om att det passar in i F1, säger Brawn.

Som det är nu kommer man att vidareutveckla det Kerssystem som användes 2009. Men det är inte en lösning som alla är helt nöjda med. Renaults Eric Bouiller hade hellre börjat om med ett system där man får ut mer effekt, man har varit inne på 800 kilojoule i stället för de 400 kilojoule som 2009 års Kers klarade.

– Nu kommer det att kosta pengar för alla när vi fortsätter att utveckla 2009 års Kerssystem. Det är dumt, för vi kommer att spendera mer pengar på att få något att fungera bättre i stället för att ändra reglementet och göra det på ett lättare sätt, säger Bouiller.