Webber oskadd efter den häftiga kraschen

Australiern överraskades
av Kovalainens tidiga inbromsning

SPORTBLADET

Efter den våldsamma olyckan vid Valencias GP har Mark Webber hämtat sig. Teamchefen Christian Horner erkänner att det var obehagligt att se Webbers bil lyfta och snurra runt.

– Det viktigaste är att han mår bra efter en mycket otäck krasch, säger Horner till Red Bulls webbplats.

Mark Webber undkom oskadd efter den vådliga luftfärden vid kraschen med Heikki Kovalainen. Men australiern vill inte lägga skulden på Lotusföraren.

Kovalainen bromsade tidigt

– Det var så långt före min bromspunkt, ungefär 80 meter tidigare än mitt förra varv. Om någon bromsar så tidigt i ett F1-race kan sådana saker hända, säger Webber till Dominion Posts webbplats.

Webber hade legat bakom Heikki Kovalainen och gjorde sig redo för att köra om, medan Kovalainen började försvara sin position. När finländaren bromsade körde Webber rakt in i Lotusbilens högra bakhjul, hans egen bil lättade och voltade innan den dunsade i marken och fortsatte in i däckbarriären.

Lång lufftfärd

– Vad som förvånade mig var hur tidigt han bromsade, det var det som överraskade mig. Jag har en del skrapsår och blåmärken, men annars mår jag bra, säger australiern till BBC.

Under flygturen hann Red Bull-föraren tänka många tankar.

– Jag hann oroa mig för om det skulle vara något i vägen på banan. Men det var det som tur var inte och bilen klarade kraschen bra, säger Webber till Dominion Post.

Trots att Webber inte vill skylla på Kovalainen frågar han sig ändå varför Lotusföraren försvarade sin position så intensivt.

– Det som var frustrerande vara att den här olyckan aldrig hade behövt ske. Visst, man ska försvara sin position, men kanske inte när man är fem sekunder långsammare och man har en av de snabbaste bilarna bakom sig, skriver Webber på sin webbplats.

Men Mike Gascoyne, Lotus tekniske chef, försvarar Kovalainen.

– Heikki hade rätt att försvara sin plats, de kämpade ju om placeringarna, säger Gascoyne som menar att det var Webber som missbedömde situationen, till autosport.com.

LÄS MER OM F1-LOPPET PÅ MOTOR.SPORTBLADET.SE

ARTIKELN HANDLAR OM