Väntade på flygfoto – därför dröjde straffet

Tävlingsledaren hade fullt upp med Webbers olycka

Foto: AP
Tävlingsledaren Charlie Whiting hade en pressad stund under Valencias GP med Webbers krasch och Hamiltons omkörning.
SPORTBLADET

Tävlingsledaren Charlie Whiting tog god tid på sig att straffa Lewis Hamilton för hans omkörning.

Men det fanns orsaker – Mark Webbers krasch och väntan på flygbilder som bekräftade Hamiltons agerande.

Det var flera faktorer som gjorde att tävlingsledaren Charlie Whiting tog sådan tid på sig att bestraffa Lewis Hamilton för omkörningen av säkerhetsbilen.

Enligt BBC:s F1-kommentator Mark Hughes var Whiting tvungen att beställa fram översiktsbilder från den helikopter som följer F1-loppen för att kunna avgöra om Hamilton gjort en otillåten omkörning, skriver totalf1.com.

Upptagen med kraschen

Mark Hughes förklarar att Charlie Whiting var upptagen med Mark Webbers olycka och först när banan var rensad efter kraschen kunde tävlingsledaren ta itu med Hamiltons incident.

Det tog elva varv innan Whiting kunde utdöma Hamiltons drive through-straff, men det finns en orsak till att det dröjde så, menar Hughes.

Fick vänta på bilder

– Det fanns ingen tidtagningsslinga på den delen av banan utan han var tvungen att lita till fotografier. Bilderna från Hamiltons ombordkamera var inte tillräckliga för att fatta ett beslut utan Whiting fick beställa flygbilder från helikoptern och det tog lite tid att få fram dem. Sedan sitter transpondrarna på säkerhetsbilen och Hamiltons bil på lite olika ställen så Whiting var tvungen att skaffa information om detta också innan han kunde bedöma situationen, säger Hughes till totalf1.com.

– Han kunde ha valt ett hårdare straff, men riktlinjen är ett drive thorugh-straff, säger Mark Hughes.