Vad gör de på testerna?

Ni frågar – vi svarar

Foto: Getty
F1-testerna är i full gång. Vi ger er all info om vad som händer.
SPORTBLADET

F1 är inne i försäsongen och det snackas om tester, förare och vad som egentligen händer i Bahrain.

Fansen är laddade inför premiären i mars och många av er är väldigt frågvisa.

Därför svarar Sportbladet här på de nio vanligaste frågorna – om allt från testresultatets betydelse till vem som köper den sista förarplatsen för 90 miljoner kronor.

1. Vad testar de?

Det går nästan inte att svara på. Men i år finns det en ny viktig komponent – Pirelli är ny däckleverantör däck. Teamen måste få så mycket information som möjligt för att kunna få ut max av bilen. Dessutom har det gjorts regeländringar där bland annat hybridsystemet KERS som ska underlätta omkörningar är tillbaka och en rörlig bakvinge har tillkommit.

2. Vad säger testerna?

Inte mycket, eller i alla fall så säger det inte mycket att jämföra tiderna i ett så här tidigt läge. Inget vet riktigt vad teamen testar och hur mycket bränsle de har i bilarna. Det gör det väldigt svårt att få en tydlig bild än så länge, men det ger en fingervisning.

3. Kommer Williams bli ett team att räkna med?

Rubens Barrichello var snabbast i söndags. Men han körde utan KERS som väger väldigt mycket och troligen med en ganska tom tank. Det sägs att Williams som snart ska introduceras på börsen behövde bra reklam för att sälja aktier.

4. Kommer Robert Kubica tillbaka?

Ingen vet. Polacken som kör för Lotus Renault slet sönder höger arm när han kraschade i en rallytävling. Han skadade hela sin högra sida och handen hade skiljts i från armen. Han har opererats tre gånger och de har varit framgångsrika, men läkarna vet ännu inte om handen blir helt återställd. Nu väntar en lång rehabilitering och det är inte säkert att han kör i år.

5. Finns det någon förarplats kvar?

Ja, HRT testar Vitantonio Liuzzi i dag. Han körde för Force India i fjol, men även Christian Klien, tidigare Red Bull, vill ha den platsen. Men den kostar, HRT vill ha minst tio miljoner Euro (90 miljoner kr) för en säsong.

6. Ställs premiären i Bahrain in?

Ingen vet. Läget är oroligt i Bahrain där demonstranter och militär har drabbat samman. I går sköt polisen återigen mot demonstranter och flera människor har dödats under veckan. Helgens GP2-lopp ställdes in och på onsdag vill F1-gurun Bernie Ecclestone att läget ska ha stabiliserats. Annars ställs tävlingen in. Det är inte aktuellt att flytta den eftersom teamen redan har skickat oersättligt material till Bahrain med båt.

7. Vilka team har gått bra?

Ferrari har gått som klockan. Även om de inte har varit snabbast alla pass så har bilen kört flest varv och de har hela tiden funnits med i toppen. Mästaren Sebastian Vettel, Red Bull, var snabbast i går, men teamet har inte dominerat under de tidigare testerna. Får man tro snacket i depån så handlar det om att teamet gömmer formen och inte visar sitt riktiga ansikte förrän tidigast till avslutningstesterna.

8. Kommer de avslutande testerna också att köras i Bahrain?

Nu pratas det om att flytta dem till Abu Dhabi, Barcelona, Jerez eller Portimao. Det viktiga är att väderförhållandena är ungefär de samma som i Bahrain så att stallen kan få den information som de vill ha.

9. Vilket team har mest problem?

Williams har haft stora problem med tekniken, med KERS och den nya rörliga bakvingen. Men även McLaren har haft problem. I Jerez förra helgen fick bilen vila mycket eftersom det saknades reservdelar på plats. Experter ifrån tyska och italienska branschtidningar menar dock att McLaren kommer med den mest radikala bilen lagom till starten. Att teamet testar i vindtunneln och vill gömma sina nyheter så länge som möjligt för att undvika att de andra teamen kopierar deras revolutionerande idéer.

ARTIKELN HANDLAR OM