Förarna som var snabbast i depån

Se de bästa – och sämsta – noteringarna i bildspelet

1 av 8 | Foto: AP
Michael Schumacher är inte snabbast på banan längre. Däremot i depån. Mercedes-föraren behövde bara 19,124 sekunder på sig i depån i Storbritanniens GP.
SPORTBLADET

På banan har Mercedes inte haft mycket att glädjas åt.

Men väl i depån.

De har gjort säsongens bästa depåstopp.

När det nu är förbjudet att tanka F1-bilarna så har depåstoppen fått en viktig betydelse, det gäller att byta däcken så fort som möjligt, utan trassel.

Då går det att tjäna placeringar.

Mercedes tog priset

Tyska Auto, motor und Sport har sammanställt årets depåstopp och snabbast var Sebastian Vettel, Red Bull, på Monza. Där stod han stilla i 2,9 sekunder – längre tid än så behövdes inte för att byta fyra däck – och sammanlagt spenderade han endast 21,56 sekunder i depåområdet.

Annars så var det faktiskt Mercedes som tog hem årets pris i depån.

Vid åtta tillfällen har de gjort de snabbaste depåstoppen, Nico Rosberg var snabbast i Malaysia, Turkiet och Tyskland medan Michael Schumacher kan glädja sig åt att han har flest snabba depåstopp under sin comeback säsong. Han var kvickast i Kina, Spanien, Storbritannien, Monaco och Belgien.

Ferrari dominerade Kanada

Tvåa är Red Bull, som var snabbast i Bahrain Australien, Ungern, Italien och Abu Dhabi medan Ferrari dominerade i Kanada, Valencia och Singapore – sedan lyckades Sauber (Sydkorea och Brasilien) vara snabbast vid två tillfällen och McLaren var kvickast i Japan.

Ferrari och Mercedes använder sig av ett automatiskt system och när det fungerar är det ungefär en halv sekund snabbare än om man har en lollypopgubbe som ska ge klartecken - men när det inte fungerar så går det riktigt illa.

Ni minns väl Nico Rosberg i Barcelona och Budapest – föraren kör när det är grönt och signalen kommer när den sista hjulmuttern sitter på plats men om den strular kan det gå riktigt snett.

Lotus väntade längst

Red Bull däremot har haft en uttagning till sitt team i depån. De fyra som sätter på däcken var de fyra som var snabbast under träningarna i vintras och mannen med lollypopen har valts ut av en psykolog, det är han med bäst nerver....

Sämst på depåstoppen i år var några av de nya teamen, Lotus förare fick vänta allra längst och sedan misslyckades Renault vid fyra tillfällen, i Kanada, Valencia, Sydkorea och i Belgien där det kostade Robert Kubica en andraplats.

Även HRT var sämst vid fyra tillfällen - och Mercedes som var snabbast vid åtta var sämst vid två.

Den automatiska lollypopen ni vet...

ARTIKELN HANDLAR OM