F1-lösningarna som skapat världsmästare

Sportbladet plockar fram några av historiens idéer som blivit succé i F1-världen

SPORTBLADET

F1 handlar om snabba bilar, coola förare och om genier.

De som hittar de avgörande nya idéerna, som ser det som ingen annan ser och som utvecklar dem.

I år har det pratats enormt mycket om Red Bull och deras framvinge, en vinge som rör sig när bilen kör i full fart och då ligger väldigt nära marken vilket ger bättre downforce och bilen får extra fart i ut ur kurvorna.

Konkurrenterna är kritiska, men vingen klarar alla FIA:s tester.

Och reglerna och deras gråzoner har  varit omdiskuterade ända sedan det första F1-loppet kördes. Alla vill kopiera de konkurrenter som är snabbare – och går inte det vill de förbjuda motståndarnas genialiska idéer.

Därför har Sportbladet tagit fram en lista på andra smarta lösningar, som skapat trender och lett till stora framgångar. F1-lösningarna som

skapat världsmästare

1968 – Vingar

Detta var vingarnas år, Lotus satte till extra vingar för att få bättre downforce. Det är i dag förbjudet, men Ferrari hade en annan lösning. Deras bakvinge var upphöjd för att förbättra downforce vilket gör Ferrari 312 var föregångare till dagens bilar. Vem kan tänka sig en F1-bil utan en upphöjd bakvinge i dag?

1976 – Sexhjulingen

1976 kom Tyrell med sin P34, en sexhjuling. De mindre hjulen där fram skulle göra att luftmotståndet minskade, bilen körde hem en pole position och vann en dubbelseger på Anderstorp genom Jody Scheckter och Patrick Depaillier . 1977 körde Ronnie Peterson bilen, men utan att nå några framstående resultat.

1977 – Turbomotorn

1977 kom Renault till F1 och med sig hade man den nya turbomotorn. Motorn på 1,5 liter var extremt stark, men också enormt skör. Bilen klarade inte av att ta sig i mål vid ett enda tillfälle och bilen kallades för den ”gula tekannan”.

1978– FanCar

1978 kom Bernie Ecclestone och hans Brabham BT 46 med den stora fläkten i bakdelen. Niki Lauda körde bilen till seger i det första racet, på Anderstorp, sedan förbjöds den.

Snacka om hundraprocentig!

1981 – Karbonfiber

Då dök det första chassit av karbonfiber upp inom F1, McLarens MP4/1 var först med att bygga ett chassi av karbonfiber, något som i dag är standard. John Watson vann Storbritanniens GP stod på pallen vid ytterligare tre tillfällen den säsongen. Även Lotus 88, var enbart byggd av karbonfiber, men bilen höll sig inte inom reglerna och förbjöds under kvalet till sitt första race.

1989 – Växellådan

Ferrari var först med att se till att deras förare Nigel Mansell och Gerhard Berger kunde växla utan att ta händerna i från ratten. Förarna växlade med en spak som satt fäst vid ratten, Mansell var fyra i VM det året och Berger var sjua.

2005 – Massdämpare

Det var ordet för säsongen. Renault la in en extra vikt på nio kilo i fronten av bilen, denna hjälpte till att stabilisera bilens framdel i kurvorna vilket i sin tur pressade ner bilen – och downforce förbättrades.

Förutom att massdämparen dämpade vibrationerna så  förbättrades fästet på banan och bilen var snabbare i utgången av kurvorna. Massdämparna förbjöds sedan, men då hade Renault redan vunnit två VM-titlar, 2005 och 2006.

2009 – Den dubbla diffusorn

Tre team, Brawn, Williams och Toyota nyttjade en gråzon i reglementet. Ross Brawn hade en lyckades omsätta den idén bäst, hans två bilar var överlägsna under stora delar av säsongen och det teamet som Honda lämnade 2008 blev mästare 2009.

Jenson Button tog sin första titel.

ARTIKELN HANDLAR OM