Storstallen i krismöte

Oroliga för framtiden i F1

Foto: AP
Fernando Alonsos Ferrari är ett av stallen som ska vara med på mötet.
SPORTBLADET

F1-stallen är oroade.

För sportens framtid.

Därför planeras ett möte mellan Red Bull, McLaren, Ferrari och Mercedes.

– Det är så lugnt just nu att någonting är på gång att hända, förklarar Stefano Domenicali.

Ferraris stallchef kommer tillsammans med ledarna för Red Bull och McLaren till Mercedes hemstad Stuttgart den kommande veckan. Där ska framtiden diskuteras.

De senaste veckorna har Exor och News Corporation (Rupert Murdoch) meddelat att de vill köpa upp rättigheterna till F1 och enligt finansbloggaren Mark Kleinman som arbetar på Rupert Murdochs Sky så ska de fyra toppstallen träffas den kommande veckan.

”Nåt är på gång”

Exakt vad som står på dagordningen är inte officiellt, men det lär handla om Concorde Agreement som teamen, FIA och Bernie Ecclestone förhandlar om, om de nya motorreglerna för 2013 och sporten framtid.

– Det är så lugnt just nu att någonting är på gång att hända, förklarar Ferraris stallchef Stefano Domenicali för Auto Bild Motorsport.

– Men när det gäller rättigheterna så måste vi få svar på ett par frågor, ett: Vilka är det som är med oss i framtiden? Då menar jag vilka team och tillverkare vill stanna i F1 och vilka vill komma in? Två: Vem bär ansvaret för showen?

Vill ha mer pengar

Teamen vill i framtiden ha en större del av intäkterna, i dag får de 50 procent men de vill gärna ha 80 procent från och med 2013. Teamen vill också vara med och utveckla sporten tillsammans och därför är den nya Concorde Agreement väldigt viktig för Ferrari.

– F1 är bara intressant för Ferrari om man tar hänsyn till alla de här punkterna i framtiden. Dessutom måste det vara ett slut på de ständiga regeländringarna. Vi behöver stabilitet så att de som kommer till F1 vet vad som väntar dem. Dessutom måste vi ha tävlingar i alla länder som är viktiga för vår försäljning.

Där menar han både USA och Europa:

– Vi behöver de traditionella tävlingsbanorna de som är viktiga för myten kring F1.

Sedan förklarar han också att teamen väntar på ett fördelaktigt förslag när det gäller ekonomin.

ARTIKELN HANDLAR OM