Han är mannen bakom succén

Adrian Newey: Sebastian och jag har vuxit samman

Foto: Foto: GETTY IMAGES
starkt samarbete Teamchefen Christian Horner, chefsdesigner Adrian Newey och VM-ledaren Sebastian Vettel diskuterar gårdagens seger i Barcelona (lilla bilden).
SPORTBLADET

Fyra segrar på fem lopp.

Sebastian Vettel är överlägsen.

Tack vare ett designergeni.

– Vi kallar det för symbios, Sebastian och jag har vuxit samman, säger Adrian Newey.

Foto: Foto: AP
Adrian Newey

Han anses vara den bästa designern inom F1. Hans bilar har kört hem sju förartitlar och sju märkestitlar i VM och han är hjärnan bakom Red Bull och den regerande mästaren Sebastian Vettel.

När tysken vann i Barcelona i går var det hans och Red Bulls fjärde seger i år och deras sjätte seger på sju lopp. Men när konkurrenterna snackar om att framgången bara handlar om en flexibel framvinge och regelbrott så skakar Adrian Newey på huvudet:

– Det blir långtråkigt att höra på alla anklagelser, redan förra året sa de att vår framvinge inte var tillåten. FIA gjorde testerna tuffare på grund av oss, men trots det har vi klarat dem, säger britten till Sport Bild.

– Det handlar inte om att en framvinge kan böjas eller inte. Man försöker alltid skapa bilen som ett enda paket där alla komponenter fungerar tillsammans. Därför är det omöjligt att sätta på vår framvinge på en McLaren eftersom den är byggd efter en annan princip. Vår framvinge skulle inte fungera på den bilen.

Passat Vettel

Anledningen till att Red Bulls bil varit så framgångsrik i år, trots att stallet haft stora problem med hybridsystemet KERS, är att den passar Sebastian Vettel och att den passade honom redan från början. Detta trots att KERS tillkommit, den dubbla diffusorn försvunnit och att F1 har fått nya regler och en ny däckleverantör i år.

– Meningen var att det skulle vara ett sämre downforce i år, men när Sebastian nu säger att bilen känns ungefär som den gjorde i fjol så har vi gjort ett bra jobb, säger Newey.

– Då har vi lyckats återskapa det downforce som vi egentligen skulle förlora.

Leder med 41 poäng

Sebastian Vettel har vunnit fyra av fem lopp och haft pole vid fyra av fem tillfällen i år. När F1-cirkusen nu åker till Monaco där det klassiska loppet avgörs på söndag så leder han VM med 41 poäng före McLarens Lewis Hamilton.

FAKTA

Därför är Red Bulls F1-bil bäst

Diffusorn

Den sitter i den bakre ändan av underredet och har som uppgift att styra in luften rätt under bilen, detta för att bilen ska pressas ner mot banan och öka det tryck som kallas för downdorce. I år är de dubbla diffusorerna som gjorde succé 2009 förbjudna och nu handlar det om en enkel diffusor. Den producerar mindre downforce och därför så ser avgassystemet till att med en jämn ström blåsa in ytterligare luft i diffusorn för att förbättra downforce. Detta är något som FIA vill förbjuda.

Den bakre hjul­upphängningen

Adrian Newey hittade redan 2009 en vinkel på hjulupphängningen som gör att bilen ligger perfekt på banan. Däcken når snabbt rätt temperatur och bilen är snabb och stabil i kurvorna. Dessutom gör detta att man skonar däcken.

Avgassystemet

I år spelar avgassystemet en viktigare roll än tidigare eftersom det blåser in extra luft i diffusorn för att förbättra downforce. Flera team har valt att kopiera Red Bulls system:

– Å ena sidan ser jag det som en komplimang, men samtidigt är det irriterande, säger Adrian Newey.

Motorn

Red Bull kör precis som tidigare med en motor från Renault. I fjol klagade stallet på den, men i år är de väldigt nöjda. Motorn har fler hästkrafter än tidigare och enligt flera uppgifter handlar det om 780 hästkrafter i stället för 755 som det var förra året.

KERS?

Detta har varit Red Bulls stora problem under säsongsinledningen. Teamet körde inte med hybridsystemet förra gången det var aktuellt 2009 och har haft svårt att lita på det, inte heller i Barcelona fungerade det utan problem. Det är samma system som Renault använder sig av:

– Men vi har byggt in det på ett annat sätt, säger Newey.

Frontvingen

McLaren har under hela säsongen klagat på att Red Bull har en flexibel vinge som sänker sig vid höga hastigheter. FIA har testat den vid flera tillfällen, men hittar ingenting som strider mot reglerna:

– Hemligheten är sättet som vår bil är byggd på, den är hög baktill och lägre fram, därför får man känslan av att framvingen ligger närmare banan än hos McLaren som är uppbyggd på ett annat sätt. Den bilen är lägre baktill och högre fram, menar Newey.

Källa: Sport Bild, AutoBild Motorsport

ARTIKELN HANDLAR OM