”Som att köra helikopter i ett vardagsrum”

Välkomna till Monacos GP

SPORTBLADET

Glitter, glamour och Formel 1.

Välkomna till Monaco.

– Det är som att köra en helikopter i ett vardagsrum, säger Nelson Piquet, trefaldig världsmästare.

När filmfestivalen är avslutad i Cannes fortsätter festen på den Franska Rivieran, men nu har festen flyttat några kilometer bort. Till Monaco och Monte Carlo.

Där väntar en kändistät publik och många F1-fans på årets mest klassiska lopp och de allra bästa festerna.

Nästan som Oscarsgalan

F1-loppet i Monaco får ihop en nästan lika stjärnspäckad deltagarlista som Oscarsgalan och under helgen handlar det lika mycket om att se på fräcka bilar som att själv bli sedd.

I samband med tävlingen är den annars så välfyllda hamnen i Monaco så späckad med lyxyachter att det knappast finns en ståplats kvar och i stället för barhoppning ägnar man sig åt båthopping. På fredagen, som annars är träningsdag, är det ledigt i Monaco och det är många av förarna som syns på diverse middagar och välgörenhetstillställningar.

Allt för att sprida ännu mer stjärnglans åt staden som glittrar mer än någon annan. Från soldäcken på de flytande underverken har man en perfekt utsikt över tävlingsbanan och därefter kan man få ett snack med någon av världens bästa förare.

Svår bana

För självklart syns förarna på kalasen – i alla fall efter loppet.

– Åskådarna är bara någon meter bort och de kan känna både farten och ljudet. Hela staden vibrerar, även under natten när vi förare gått och lagt oss, säger den före detta F1-föraren Nick Heidfeld till Eurosport.

Den trefaldige världsmästaren Nelson Piquet har jämfört GP-loppet i Monaco med att köra helikopter i ett vardagsrum. Det är inte längre det enda stadsloppet under säsongen, men banan är klassisk och fruktansvärt svår. Inte bara för att den är en utmaning, eller för att den är svår att köra om på eller för att minsta lilla fel slutar i muren.

Utan även för att Monaco är ett spektakel.

Ingen annanstans drar F1 så mycket uppmärksamhet till sig.

Ingen plats för misstag

– Känslan man har när man flyger fram på de här trånga gatorna är fantastisk, säger Nick Heidfeld.

– Det handlar om centimeter och det är en otrolig känsla att bemästra det.

I Monaco är loppet bara lite mer än 260 kilometer långt, även om reglerna säger att F1-loppen ska vara mist 305 kilometer. Anledningen är att det hade tagit för långt tid, över två timmar, om man förlängt loppet. Trots att banan med sina 3,3 kilometer är seriens kortaste och den har det långsammaste kvalsnittet (170 km/tim) är det enormt tufft för förarna.

Varje varv består av 19 kurvor, vilket betyder att de måste köra i över 1 000 kurvor för att ta sig igenom tävlingen. De är dessutom trånga, sikten är usel på flera ställen och gatumarkeringarna gör banan hal.

Lägg där till att det saknas plats för misstag.

– Förarna saknar möjligheter att återhämta sig under loppet och därför är det väldigt lätt att man gör små fel och eftersom det inte finns någon plats vid sidan av banan i Monaco så får ett fel stora konsekvenser. Man kör ur och kraschar, förklarar Pat Symonds, som tidigare var chefsingenjör för Renault, för Motorsporttotal.

– Dessutom måste man växla 38 gånger per varv, vilket ger 3 000 växlingar per lopp och även om man numera bara behöver trycka in rätt växel med fingrarna så krävs det en enorm koncentration när man ska växla varannan sekund.

En enda liten miss och bilen sitter i muren.

ARTIKELN HANDLAR OM