Titta, en svensk F1-hjälte

Charlie Häggstam om livet i Caterham-stallet: ”Inte så mycket champagne”

1 av 7 | Foto: JIMMY WIXTRÖM
F1-svensk Charlie Häggstam jobbar som förstemekaniker i Caterham-stallet med förarna Jarno Trulli och Heikki Kovalainen.
SPORTBLADET

Många förknippar formel 1 med fart, champagne, celebriteter och glamour.

Charlie Häggstam har en annan bild – och han borde veta.

– Det är nästan bara jobb, säger 32-åringen som är förstemekaniker i Caterham-stallet.

Det är sant att det inte finns någon svensk förare i formel 1-serien, men det är en lögn att det helt saknas blågula inslag. Charlie Häggstam har varit en del av F1-cirkusen sedan januari 2010, då han började arbeta för Virgin Racing. I fjol blev han värvad till Team Lotus, som i år har bytt namn till Caterham F1.

– De frågade om jag ville komma över till dem, så det gjorde jag i juni förra året. Det är ett litet större team, ja, det som går bäst av de nya teamen, säger Charlie Häggstam.

Det, att bli värvad, måste kännas som ett erkännande.

– Ja, det var kul. Då vet man att man gör något rätt, säger Charlie, som föddes in i motorsporten.

Hans far, framlidne Magnus Häggstam, körde formel 3 i slutet av 1970-talet och såg till att sonen fick sin första bil redan som tvååring.

– Det var en trampbil som såg ut som en racerbil. Det stod mitt namn, Carl-Johan, på sidan, minns Charlie.

Jobbar med Trulli

Han har kört några rallytävlingar och tävlat i motocross, men det var mekanikertalangen som förde honom till den racingserie andra motorintresserade svenskar inte ens vågar drömma om.

– Racingbilar har hela tiden varit mitt mål. Jag har alltid tyckt att det är kul att skruva och greja och har aldrig haft intresse av att bli en professionell racerförare, säger Charlie Häggstam, som 1998 inledde karriären med ett jobb hos Eje Elgh i Karlskoga.

I dag bor han i Norwich, där Caterham F1 har sin bas, och kan räkna in Jarno Trulli och Heikki Kovalainen bland sina arbetskamrater. Han har hela världen som sitt arbetsfält.

– Förra året gjorde jag 57 flygningar, så man är inte hemma så mycket, berättar Charlie.

Många som följer F1-cirkusen på distans förknippar sporten med glamour.

– För oss som jobbar med det är det inte lika mycket champagne och fester. Vi arbetar mest. Visst, en söndagskväll är man med på någon fest, men oftast flyger vi hem på måndagen och jobbar på tisdagen. Det är långa arbetsdagar och man måste ge upp mycket annat, det finns en baksida med allt. Det är få förunnat att få jobba med det här, som är en dröm för många.

Kan man säga att du är förlovad med Mia och gift med teamet?

– Precis. Det är väl tyvärr så, men det funkar. Vi har det bra.

Tjänar du bra?

– Jag kan inte säga att jag tjänar dåligt, men slår man ut timmarna är det väl som en McDonalds-medarbetare. Det är inte för pengarna jag gör det här, utan för att jag får jobba med det jag tycker är roligt.

Ser bättre ut än i fjol

Känner du dig i rollen som mekaniker delaktig vid framgång och skyldig vid motgång?

– Ja, gör vi inte vårt jobb finns det ju ingen bil. Det är klart att man känner sig delaktig. Vi är ett stort team och alla måste jobba åt samma håll, även han som tömmer soporna. I år hoppas jag att vi kan kriga i ”mittfältet”. Det ser bättre ut än förra året men om vi har lyckats eller inte vet vi inte förrän i Australien.

En målare har sällan nymålat hemma. Hur ofta mekar du med din egen bil?

– Aldrig. Jag lämnar hellre in den. Dels för att det är smidigare, dels för att jag vill göra annat än att meka med en bil när jag är ledig, säger Charlie Häggstam.

FAKTA

Charlie Häggstam

Ålder: 32 år.

Bor: Norwich, England.

Familj: Sambon Mia.

Bakgrund: Född i Halmstad, uppvuxen i Tranås, studerade flygteknik i Västerås och inledde sin yrkesbana i Karlskoga.

F1-serien 2012

16–18 mars: Melbourne, Australien

23–25 mars: Kuala Lumpur, ­Malaysia

13–15 april: Shanghai, Kina

20–22 april: Sakhir, Bahrain

11–13 maj: Catalunya, Spanien

24–27 maj: Monte Carlo, Monaco

8–10 juni: Montreal, Kanada

22–24 juni: Valencia, Spanien

6–8 juli: Silverstone, England

20–22 juli: Hockenheim, Tyskland

27–29 juli: Budapest, Ungern

31 augusti–2 september: ­Spa-Francorchamps, Belgien

7–9 september: Monza, Italien

21–23 september: Singapore, Singapore

5–7 oktober: Suzuka, Japan

12–14 oktober: Yeongam, Sydkorea

26–28 oktober: New Delhi, Indien

2–4 november: Yas Marina, Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten

16–18 november: Austin, USA

23–25 november: São Paulo, ­Brasilien

ARTIKELN HANDLAR OM