Ferraris hemliga test

Prövade nyheter som ska få dem att slå Red Bull

Ferrari har testat nyheter i Spanien
SPORTBLADET

Ferrari genomförde ett hemligt F1-test i Spanien.

Resultatet var positivt och nu hoppas italienarna på att Fernando Alonso ska kunna besegra Red Bull.

– Vi fick riktigt intressanta svar, säger Ferraris Nicklas Tombazis.

Inför sommaruppehållet hade Fernando Alonso 44 poängs försprång på den regerande mästaren Sebastian Vettel, Red Bull.

Men efter omstarten i augusti har försprånget bytts mot ett underläge och sedan Vettel vunnit de tre senaste loppen så har han en ledning på sex poäng över Alonso inför helgens deltävling i Indien.

Alonso däremot har inte varit bättre än trea vid något tillfälle i höst och Ferrari letar efter nya uppdateringar som ska ta bilen tillbaka till pole position och sedan kunna vinna lopp.

Toyota hjälper till

Till sin hjälp har italienarna Toyotas gamla F1-fabrik i Köln, Tyskland och ett test i Spanien. Förra veckan körde juniorföraren Davide Rigon ett så kallat Strightline-test (ett test som enbart går rakt fram) i Idiada, Spanien. Testet håller sig inom reglementet och Ferraris chefsdesigner Niklas Tombazis är nöjd.

– När man har problem med att få resultaten från vindtunnel att stämma överens med resultaten på banan är den bästa lösningen att testa på en bana, säger han.

– Det gjorde vi i samband med ett strightlinetest förra veckan. Vi fick ett par intressanta svar och vi kunde se tydliga tendenser på vad det är som inte fungerar och vi tror att vi har tagit ett steg i rätt riktning för att nu driva utvecklingen vidare.

Nyheter varje lopp

Ferrari har inte fått de senaste uppdateringarna att fungera perfekt och stallet haft problem med sin egen vindtunnel under en längre period. Den ska nu renoveras, men få fram en bil som kan konkurrera under avslutningen av säsongen har det italienska stallet hyrt in sig i den vindtunnel i tyska Köln som Toyota använde sig av under sin tid i F1.

Enligt Autosprint kommer Ferrari med nyheter till bilen vid vart och ett av de avslutande loppen och bland annat handlar det om förändringar på bakvingen, nya sidepods och förändringar på avgasrören.

Fyra deltävlingar återstår av säsongen, nästa avgörs i Indien på söndag.

ARTIKELN HANDLAR OM