”Är 200 gånger bättre än i fjol”

Alonso redo för ferraris första VM-titel sedan 2007

Foto: Getty images
Fernando Alonso.
SPORTBLADET

BARCELONA. I fjol slogs han om VM-titeln, trots att bilen var långsam.

I år är den bättre och målet en tredje titel.

– Det finns ingen anledning att tro på något annat, säger Fernando Alonso.

För ett år sedan var Ferrari hopplöst efter under de sista testerna. I år har stallet en betydligt bättre grund att stå på. Sportbladet var med på Fernando Alonsos sista pressträff inför avresan till VM-premiären och den dubble världsmästaren gav ett koncentrerat intryck.

- Det är omöjligt att jämföra året tester med förra året. Det handlar om en känsla i bilen, förra året var vi två sekunder efter de bästa vid sista testet och vi kände på oss att vi aldrig skulle klara oss till Q3 i Australien. Det visade sig också vara sant, säger han.

– I år har vi mer självförtroende. Vårt mål har hela tiden varit att vi skulle minska det avståndet som var mellan sju och åtta hundradelar i finalen. Jag hoppas att vi har lyckats med det och det skulle betyda att vi är 200 gånger bättre än vad vi var för ett år sedan.

”Absolut inga problem”

Under de avslutande testerna har Ferrari bland annat testat en ny framvinge och nyheter kring avgasröret, men de stora uppdateringarna kommer till Australiens GP.

– Det är absolut inga problem, i år har alla nya saker som vi har testat på bilen fungerat exakt så som vi hade förutspått. Det gör att jag känner mig lugn och trygg. Dessutom är säsongen lång, Melbourne är det första loppet, inte det sista, betonar han och utstrålar just den tryggheten när han tar sig tid att svara på frågorna.

Och på frågan om Ferrari kan vinna sin första VM-titel sedan 2007 svarar han:

– Ja, jag tror det. Jag ser ingen anledning till att vi inte skulle kunna göra det.

Han tystnar och utvecklar sedan sitt svar:

– Vi har haft precis den försäsong som vi hade hoppats på. Förra året var det tungt, vi hade ingen aning om vad vi skulle göra och vi visste inte hur bilen skulle reagera. Trots det slogs vi om VM-titeln till det sista loppet. I år har vi en bil som svarar bra på varje förändring, den beter sig precis så som vi förväntar oss. Vi har kanske inte den snabbaste bilen just nu, men potentialen finns där.

Den 17 mars startar säsongen i Australien.

FAKTA

Pole position

1 Tony Cairoli

Vem? Den fantastiska motocrossföraren från Italien som startar säsongen i helgen. Han kan ta sin sjunde VM-titel. MX1-säsongen inleds i strålkastarljus i ­Qatar, därefter väntar nästa deltävling i Thailand.

2 Lewis Hamilton

Har bytt från McLaren till Mercedes och en sådan harmoni­ som han nu utstrålar var länge sedan vi såg.

– Här kommer föraren mer i fokus, säger han.

– Bilen känns också bättre och bättre. Inställningarna känns bra, allt som allt kan jag inte bli lyckligare än vad jag är nu.

3 Dani Pedrosa

MotoGP-föraren var snabbast på sin Honda den avslutande testdagen på Sepang. Han var tre tiondelar långsammare än vad Yamahas Jorge Lorenzo var under den näst sista ­dagen. Lorenzo var nöjd och menar att Yamahan är snabbare än förra året.

4 Adrian Sutil

Förra året handlade rubrikerna om ett misshandelsmål för F1-­föraren Adiran Suti. Han fick lämna Force India och var utan styrning hela förra säsongen. Nu är han dock tillbaka. Hos Force India igen.

5 Jules Bianchi

Det blir F1 trots allt. Han ersätter Luiz Razia hos Marussia och sitter i bilen redan i dag.

6 Marcus Ericsson

Hans första test med DAMS gick riktigt bra i Jerez. Han var aldrig sämre än sexa och avslutade med tredje bästa tid den sista dagen.

– Det var skönt att vi var så jämna, det känns stabilt och lovande, säger han.

 GP2 avslutar sin testsäsong i Barcelona den kommande veckan.

7 Robert Kubica

F1-föraren skadade sig svårt under ett rally 2011, men är nu på väg mot comeback. Citroën ska snart bekräfta deras samarbete. Målet är att vinna rally-EM 2012.

8 Livia Lancelot

Den första kvinnliga världsmästaren i motocross ska nu mäta sig med männen. Hon kör MX2 i helgen.

– Jag vet att det kommer att vara fruktansvärt tufft, men jag vill verkligen ta chansen att kör amot världens bästa förare, säger hon.

9 Casey Stoner

Den förre världsmästaren i motoGP debuterar på fyra hjul ­ i helgen, i V8 Supercars.

– Jag kommer vara lite extra nervös, det är en sak som är säker, mer än när jag debuterade i MotoGP, säger han till Autosport.

10 Rob Huff

Den 33-åringe världsmästaren i WTCC kör mästerskapet för tyska Münnich (SEAT) nästa säsong.

Motorstopp:

Björn Wirdheim

Det blir ingen STCC-säsong för honom 2013. Han avbryter samarbetet med Picko Troberg racing och kör istället japanska super GT.

– Det ekonomiska klimatet sätter stopp för de villkoren vi kom överens om. Avtalet innebar att teamet skulle betala för hans tjänster samt transport mellan Japan, England och Sverige. Vi har inte fått ihop den budget som krävs, säger Troberg.