Tar upp fajten – där allt började

Lewis Hamilton i stor intervju inför premiären: ”Ärligt så hade jag inte kunnat vara lyckligare än jag är nu”

1 av 4
SPORTBLADET

Lewis Hamilton fostrades till världsmästare hos ­McLaren.

Men han var inte lycklig.

Efter 15 år lämnade han tryggheten och nu vill han ta Mercedes till toppen.

I en exklusiv intervju med Sportbladet berättar han om stallbytet, om sin personliga ­utveckling och sin relation med Michael Schumacher.

flickvän i fokus Från att ha varit ett hyllat underbarn i F1 har senaste tiden mest handlat om hans kända flickvän Nicole Scherzinger och om Twitterbråk. Nu måste engelsmannen leverera.

Det har gått sex år sedan experterna skakade på huvudet. Mc­Laren hade låtit debutanten Lewis Hamilton ta över förarplatsen ­efter Juan Pablo Montoya och bli ny stallkompis med den dubble mästaren Fernando Alonso som hämtats från Renault. Hamilton hade visserligen vunnit GP2 2006 och skolats till att bli en F1-förare i McLarens egna led sedan barnsben, men mot Fernando Alonso skulle han väl inte ha någon chans?

Inget antagande kunde vara mer fel.

I premiären var Hamilton trea, en placering bakom Alonso – men när säsongen sammanfattades var han tvåa i VM, på samma poäng som trean Alonso.

Det var en mycket turbulent säsong hos McLaren där förarna inte alls kom överens och Alonso lämnade stallet efter bara ett år.

Ansågs vara ett underbarn

Hamilton svarade med att ­vinna VM 2008 och ansågs vara ett ­underbarn, men de senaste åren har rubrikerna handlat mer om hans av och på förhållande med sångerskan Nicole Scherzinger och om Twitterbråk än om VM-titlar. Han bestämde sig för att bryta den trenden, fokusera på prestationen och ta sig tillbaka till kampen om tronen .

I höstas presenterades han som Michael Schumachers ersättare hos Mercedes.

– Det var dags för mig att göra någonting annat och Mercedes erbjöd mig en fantastisk möjlighet. Jag gillar att ta risker. Jag är inte en sådan kille som sitter på samma kontor och gör samma jobb i 25 år. Jag ville ha en ny utmaning, gå vidare i livet och det hittade jag hos Mercedes, förklarar Lewis Hamilton när Sportbladet träffar honom i Barcelona.

Vad har du lärt dig om dig själv sedan du bytte stall?

– Det handlar om att lära känna stallet. Det är så mycket som är ­annorlunda, så många saker man ska lära sig och ett helt annat sätt att prata om saker och ting. Det är lite som att sätta sig i skolbänken igen.

Har det utvecklat dig som ­person?

– Jag hoppas att det. Jag trivs bra, det är inte så att jag har mer ledig tid, men här känner jag att jag har tid för mig. Det är en ny omgivning, folk är entusiastiska det krävs mycket av oss alla för att vi ska hitta farten på banan, men jag tycker att vi har tagit ett steg framåt. Ärligt så hade jag inte ­kunnat vara lyckligare än vad jag är nu, även om det är mycket nytt. Jag har med mig lappar med killarnas namn på när vi har möten och försöker para lista ut vem som är vem och det kommer säkert att ta flera månader innan jag vet namnet på alla, säger han och förklarar en detalj som varit mycket viktig för honom.

”Schumacher var min idol”

– Det är mer fokus på föraren här. De vill att jag ska vara i bästa möjliga form både fysiskt och ­psykiskt, sedan tar stallet hand om allt annat. Vi ska kunna prestera max och man har känslan av att allt är möjligt.

Du ersätter Michael Schumacher, har du pratat något med honom om hans erfaren­heter kring bilen?

– Nej, vi har aldrig snackat speciellt mycket, inte ens när vi båda körde F1. Om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är lite svårt att gå fram och bara prata med ­honom eftersom han var min barndomsidol och jag följde honom på tv under alla år.

Under testerna i Barcelona ­imponerade Mercedes de sista­ dagarna och var klart snabbast, från att ha varit väldigt försiktig i sina uttalanden så ändrade Lewis ­Hamilton sig och såg mer positivt på framtiden:

– Jag tror att vi kan vinna lopp i år. Jag hoppas det i alla fall, men när? Det vet jag inte.

– Vi måste behålla fötterna på jorden och jobba vidare, jobba hårt under hela säsongen. Sam­tidigt är bilen är bättre än förra året.

Ser fram emot loppet

Nu ser han fram emot debuten med sitt nya stall, på samma bana där han debuterade i F1 för sex år sedan.

– Jag minns det som om det var i går. Jag var rätt nervös och det var många som tvivlade på om jag skulle klara av det, men när jag körde in i första kurvan så släppte allt. Det var en fantastisk känsla. Jag kan inte förstå var tiden har tagit vägen, att jag ska köra min sjunde F1-säsong nu och även om jag inte kan få göra om den där debuten så ser jag fram emot mitt första lopp med Mercedes och andra oförglömliga minnen, säger han.

– Bilen som in­leder en F1-säsong är en sak, men nyckeln är hur du utvecklar den framåt. Den bilen vi har nu är bra, den har inga större ­problem. Nu får vi se hur snabbt vi kan få den att prestera under tävlingssäsongen, det är en helt annan sak.

Både Sebastian Vettel och ­Fernando Alonso nämner dig som en av konkurrenterna till VM-­titeln. Håller du med?

– Stallet var femma i VM förra året och målet är att ta ett kliv framåt och sedan­ förbättra oss. Vi snackar inte om att vinna VM, inte än.

Första steget tar han i morgon bitti – då startar F1-­säsongen 2013.

Viktigaste F1-nyheterna 2013

Pirellis däck

De är mjukare, något tyngre och man har ändrat färgen på däcken.

Andra regeländringar

n Eftersom varje set däck i är 2 kg tyngre höjs lägsta vikten på ‧bilen från 640 till 642 kg.

n Den dubble DRS:en är ‧förbjuden

n DRS (den justerbara bakvingen som man har för att underlätta omkörningar) får ‧enbart användas i DRS-zonerna i år, såväl under träning, kval och lopp. Tidigare var det fritt val under träning och kval.

n Eftersom ett par team (bland annat Red Bull) använde sig av framvingar som gav med sig förra året har FIA skärpt testet. Vid ett tryck på 100 kg får framvingen inte röra sig mer än 10 mm.

n Man har gjort krocktesterna ännu tuffare.