Världsmästaren: F1 har blivit tråkigt...

Villeneuve exklusivt till Sportbladet: ”Ingen action”

Foto: JERKER IVARSSON
BÄTTRE FÖRR I en exklusiv intervju sågar världsmästaren från 1997, Jacques Villenuve, dagens F1. ”Det är ingen action”, säger han.
SPORTBLADET

Flera depåstopp och många omkörningar.

För publikens bästa – men före detta förare rasar:

–Helt ärligt är dagens F1 rätt trist, säger världsmästaren Jacques Villeneuve.

F1 har arbetat hårt för att bli mer attraktiv och öka antalet omkörningar. För att underlätta finns två DRS-zoner per varv och hybridsystemet KERS som ger bilen extra hästkrafter, dessutom ska däcktillverkaren leverera däck som inte håller ett helt lopp. Detta ska ge fler omkörningar och bättre dueller.

”Inte fascinerande”

Men tidigare stjärnor går till verbal attack mot sporten:

– Sett till poängen är det bra, men sett till loppen så är det inte många omkörningar. Helt ärligt är F1 rätt trist numera, säger Jac Villeneuve, mästare 1997, när han ger Sportbladet en exklusiv intervju inför Kanadas GP på banan som bär hans pappas namn.

– Det är ingen action. Det är aldrig två killar som kämpar varv efter varv, studerar var de ska köra om och tar chansen. De öppnar DRS-vingen i zonen, det är fyra depåstopp och det är ­inte fascinerande. De underbara momenten saknas, fajten och en omkörning som vi minns i tio år. När såg du en sådan senast? Inte i år.

”För konstgjort”

Stefan Johansson, som kört F1 för både Ferrari och McLaren, håller med:

– Mästerskapet är det mest spännande hittills, men det är inte riktig racing. Inte man mot man eller hjul mot hjul som tidigare. Pirelli har fått ett uppdrag och däcken ska inte hålla ett helt lopp, men jag är inte övertygad, säger han till Sportbladet.

–Det är för konstgjort.

Exakt samma ord, konstgjort, använder Villeneuve:

– Stefan var tuff, det var kul att köra mot honom.  Han vet vilka manövrar det är som räknas, nu är det konstgjort. 

Vill se fighten

Vad är din ärliga åsikt?

– Det är synd att det blivit så. Den yngre generationen gillar det kanske, men det gör inte de gamla fansen. Vi vill se fighten. Nu kör förarna farligt, de blockar varandra och kör in i varandras däck.

– De kör rätt ut, fäller vingen och jag tänker; ”varför tar de sådana risker”. Plötsligt ligger en kille upp och ner med hjulen i luften. Det är riskabelt och konstgjort. Jag gillar det inte alls.

Den tidigare mästaren skakar på huvudet, ser mig i ögonen och säger:

– Det är samma sak inom många olika grenar, fansen vill ha omkörningar och man lyssnar på dem. Då skapar man till slut någonting som ingen vill ha. Det blir konstgjort, inte den racingen som vi älskar.

FAKTA

Jacques Villeneuve

Ålder: 42.

Nation: Kanada

Meriter: Vinnare av Indy 500 och Champ car 1995 och världsmästare i F1 1997.

F1-meriter: 165 lopp, 11 segrar mellan 1996 och 2006. Totalt 235 poäng.

■ ■ Son till Gilles Villeneuve, VM-tvåa 1979 som gett namn åt den bana där Kanadas GP avgörs. Han omkom under kvalet till Belgiens GP 1982.

FAKTA

Här är nya reglerna i Formel 1

DRS – Drag reduction system

■ ■ Ett hjälpmedel vid omkörningar. En vinge bak på bilen som introducerades 2011. Föraren styr den och på två raksträckor får man fälla ner vingen för att öka farten. Är föraren mindre än en sekund bakom framförvarande bil vid en speciell mätpunkt får DRS användas inom ett givet område. Med något undantag finns det två DRS-zoner per bana.

KERS - Kinetic Energy Recovery System.

■ ■ Fungerar ungefär som på en hybridbil, då man exempelvis samlar upp kraft i samband med bromsning i ett batteri. Det ger cirka 80 extra hästkrafter under 6,6 sekunder per varv.