Festligt, Vettel

Andersson: Allt fokus borde ligga på vinnaren – men det går inte

SPRUTLANDE GLAD Tyske Sebastian Vettel firar segern i gårdagens F1-tävling på Nürburgring. ”Äntligen gick det vägen”, konstaterade han och syftade på att han vann ett hemmalopp för första gången på sex försök – och dessutom segrade i ett lopp i juli månad.
SPORTBLADET

För en vecka sedan handlade F1 om däck­explosioner.

I dag handlar det bara om däck.

Och de avgör mästerskapet.

Det är egentligen rätt trist att skriva om däcken när man skulle kunna skriva om det fantastiska lopp som Sebastian Vettel gjorde när han tog starten och sedan besegrade både sin förbannelse och resten av fältet på hemmaplan. Trots att han pressades hårt av både Romain Grosjean och Kimi Räikkönen höll han undan och undvek att göra något av de misstagen som är så enkla att göra när det gäller som mest.

Fyra bakdäck exploderade

Det hade jag gärna skrivit om, men det går helt enkelt inte att frångå däcken och dess betydelse för årets mästerskap.

Förra veckan vann Nico Rosberg loppet på Silverstone då fyra bakdäck exploderade. Efter den tävlingen ändrades stommen på bakdäcken från stål till kevlar och i Tyskland betedde sig däcken annorlunda.

Överhettning krossade segerdrömmar

Sauber och Nico Hülkenberg fick plötsligt en bättre känsla i bilen och körde in på sista poängplats, Jenson Button smög fram till sjätte plats med två depåstopp och Lotus Kimi Räikkönen som har haft tre lite tyngre lopp jagade nu Sebastian Vettel ända in i mål – detta samtidigt som Nico Rosberg och Lewis Hamilton inte alls tycktes trivas i sin Mercedes.

Rosberg gick så långt att han påpekade att stallet var tillbaka där man var för åtta veckor sedan.

Det vill säga i ett ständigt krig med däcken – där det överhettade gummit rev sönder alla drömmar om en seger.

Alla får testa – utom Mercedes

Nu väntar tre veckors uppehåll innan det är dags för Ungerns GP. Fram tills dess genomförs ett nytt däcktest på Silverstone där alla stall utom Mercedes är närvarande. Det är straffet som tyskarna själva föreslog sedan de genomförde ett förbjudet däcktest med Pirelli tidigare i år och det kan stå stallet väldigt dyrt. Därmed går det miste om flera dagars arbete med de nya däcken, som premiärkörs i Budapest.

Då blir det en slags omstart igen med tio lopp kvar och det betyder att det är full fokus på däcken. Den frågan som alla stall som är intresserade av att vara med i kampen om VM-titeln måste lösa är: 

Hur påverkar däcken bilens prestation?

Den som löser den gåtan har bäst chanser att vinna VM 2014.

Till nästa säsong kommer det bland annat nya motorregler, det gör att från och med nu lär stall som inte har någonting med titelkampen att göra lägga mer kraft på 2014 än på 2013. Det kan i sin tur ha en stor inverkan på mästerskapet. Under hösten blir det allt ovanligare med överraskningar högt upp i resultatlistan.

Sedan är nästa fråga vad som händer med vädret framöver. Vädret?

Jo, värmen påverkar däcken. När bilarna har med mycket bränsle ombord och det samtidigt är riktigt varmt så slits däcken snabbare. För exempelvis Mercedes var sommarvärmen på Nürburgring en katastrof och närmast väntar Ungerns GP som oftast genomförs i mycket varma temperaturer.

Vem löser däckens gåta?

Vettel i topp

Totalställningen i VM efter 9 av 19 körda lopp :

1) Vettel 157      

2) Alonso 123    

3) Räikkonen 118     

4) Hamilton 97  

5) Webber 93    

6) Rosberg 84

Toppar

1 Sebastian Vettel

Besegrade spöket. Tog sin första seger på hemmaplan. Han såg oslagbar ut.

2 Kimi Räikkönen

Visade återigen att det bara finns en sak – att vinna. Han ger sig aldrig.

Floppar

1 Mercedes

Från vinnarcirkeln på Silverstone till efterkälken på Nürburgring. Däckproblemen tycks vara tillbaka.

2 Mark Webber

Hur länge ska Red Bull lyckas sinka sin andraförare? Han är förtjänar mer än så.