Marcus Ericssons motorproblem inför F1-premiären

Stallet har två dagar på sig att lösa problemen

Marcus Ericsson har fortfarande inte kört för fullt inför F1-premiären.
SPORTBLADET

I Jerez stod bilen mest i garaget.

I Bahrain körde den, men inte utan problem.

Nu har Marcus Ericsson två dagar på sig – sedan väntar F1-premiären.

– Det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen, säger han.

Årets F1-tester har handlat nästan mer om bilar som står i garaget än bilar på banan. I och med den omfattande regeländringen är det många stall som inte har hittat rätt än och Marcus Ericssons Caterham är inte det enda stallet som har mycket arbete kvar.

– Det testprogram vi satte upp inför det första testet i Jerez har vi inte hunnit med, men det är som det är och vi är inte ensamma om att ha problem. Oavsett hur mycket eller lite man kör vill man alltid köra mer, , säger han till Sportbladet.

Ett av de stora problemen hittills har varit den nya motorn från Renault, även mästarna Red Bull som har samma motorleverantör ligger efter sitt schema.

”Inte ens nära max”

– Målet är att få den nya poweruniten att fungera som den ska under testet, sedan måste vi jobba med det nya bromssystemet och för mig handlar det om att träna starter, depåstopp och det är viktigare att få in det än tre tiondelar hit och dit. Jag måste få in allt i mitt system så att det sitter till Australien.

Ni har haft motorproblem, har du kunnat köra något på max än?

– Nej, inte ens nära max, där har vi ett stort sparkapital. Vi måste se hur chassit reagerar när vi kör med full power då behöver inställningarna ändras igen.

Tidigare har du sagt att på det sista testet börjar man jämföra varvtider. Håller du fast vid det?

– Det beror mycket på hur motorn och de delarna fungerar. I slutet av veckan borde vi kunna köra lite racesimulationer och kvalvarv. Sedan är det svårt att veta hur mycket soppa folk har i, men med tanke på alla problem så får vi nog ingen koll förrän i kvalet till Australiens GP.

Marcus Ericsson har två dagar på sig i Bahrain för att få allt att stämma, i dag och på söndag. Nästa gång han sätter sig i bilen är det fredagsträningar i Australien.

– Jag känner mig ändå inte stressad. Jag vet vad jag måste göra och jag vet hur förutsättningarna ser ut, säger han.

– Det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen.

FAKTA

Ericssons schema fram till F1-premiären

28 februari till 2 mars: Tester i Bahrain. Marcus kör fredag och söndag.

3 mars: En dag i Sverige

4 mars: Resa till England för arbete i fabriken.

Helgen 8–9 mars: Resa till Australien.

13 mars: Pressmöten och sponsormöten i Melbourne.

14 mars: Två fredagsträningar.

15 mars: En träning och sedan kval till Australiens GP.

16 mars kl 07.00, svensk tid: F1-premiär

i Melbourne.

ARTIKELN HANDLAR OM