Marcus Ericssons rejäla F1-krasch

Tappade kontrollen: ”Inget rookiemisstag”

1 av 7 | Foto: Viasat Motor
SPORTBLADET

Första delen av F1-säsongen är över. För Marcus Ericsson slutade den med en rejäl olycka.

Men till hösten hoppas han på en klar förbättring:

– De nya ägarna tror att vi ska kunna ta flera tiondelar per varv, säger han.

Den första delen av F1-säsongen avslutades med Ungerns GP och eftersom det regnade strax före start var det svåra förhållanden. Marcus Ericsson startade långt bak i fältet, men tyckte ändå att han kom in bra i loppet.

– Bilen kändes bättre än vad den gjort tidigare under helgen när det var torrt och jag jagade Max Chilton och Pastor Maldonado. Jag laddade för att köra om

båda två, berättar Marcus Ericsson för Sportbadet.

– Men så tryckte jag lite för hårt på gasen, fick överstyrning och försökte korrigera, men det var för sent och jag satt bland däcken. Det var en rätt rejäl smäll.

”Ingen fara med mig”

Krafterna var kring 20 g när han slog i däckstapeln. Bilen totalförstördes, men svensken klarade sig utan skador.

– Jag är ju besviken på att det slutade så, men annars är det ingen fara med mig. Säkerheten är bra i dagens bilar, jag mår bra.

Var det en nybörjarmiss?

– Nej, det var inget rookiemisstag, det var ett misstag. Sergio Perez, Sebastian Vettel och Romain Grosjean gjorde samma sak.

Första halvan av säsongen har varit krävande för svensken. Han har en elfteplats som bäst (Monacos GP), men hans stall har också haft svårt att ta fram uppdateringar av bilen, det har halkat efter konkurrenterna och bytt ägare.

”Varit väldigt tufft”

– Det har varit väldigt tufft. Ändå tycker jag att vi har tagit ett par steg framåt med bilen under säsongen, även om detta var en av de sämsta helgerna, kanske den sämsta hittills, säger Ericsson till Sportbladet och fortsätter:

– Jag tycker att jag har haft en bra utveckling. Jag har varit godkänd än så länge, även om jag vet att jag måste förbättra mig framöver.

Till Belgiens GP den 24 augusti har ni flera uppdateringar på gång till bilen, vilka förväntningar har du?

– Det är välbehövligt för att vi ska kunna få fart på bilen och utmana våra närmsta konkurrenter. De nya ägarna tror att det handlar om fem till sex tiondelar per varv och det är bra.

”Får nya möjligheter”

Marussia har tagit poäng i år, är det rimligt att tro att ni ska kunna utmana det stallet och nollpoängarna Sauber i höst?

– Marussia blir svårt eftersom de har två poäng, men vi ska kämpa på likadant som vi har gjort fram till i dag och med nyheter till bilen så får vi nya möjligheter att satsa framåt. Vi får svårt att förbättra oss på ren fart, men är det sådana lopp som i Ungern där det händer lite grejer så har vi bra möjligheter. Absolut.

FAKTA

MARCUS SÄSONG - LOPP FÖR LOPP

Australiens GP:

 Ericsson bröt sedan han fått order om att stanna, problem med oljetrycket.

Malaysias GP:

Han kraschade under kvalet, men reparerade skadan i racet där han var 14:e man, placeringen bakom sin teamkollega.

Bahrains GP:

Bilen läckte olja och på det 36:e varvet fick svensken order om att parkera och bryta loppet.

Kinas GP:

Han startade på plats 20 och tog sig i mål som 20:e man, sist av de förare som fullföljde loppet.

Spaniens GP:

Svensken blev påkörd redan på det första varvet och han var 20:e man och sista man i Barcelona.

Monacos GP:

Svensken var elva i mål i ett mycket turbulent lopp, en tiondeplats hade gett honom och Caterham stallets första poäng. Elfteplatsen är en tangering av stallets bästa resultat någonsin.

Kanadas GP:

Svensken kraschade i kvalet, men bilen var startklar till racet. Dock tog det slut fort, redan efter åtta varv bröt han för att inte

skada motorn.

Österrikes GP:

Efter ett uruselt kval körde svensken upp sig i loppet och slutade på plats 18.

Storbritanniens GP:

Efter 12 varv gick hjulupphängningen sönder och svensken bröt.

Tysklands GP:

Problem med hydrauliken under den tredje tidsträningen gjorde att svensken missade kvalet. Han startade från depån och

hade ett straff med sig och var 18:e och siste man i mål.

Ungerns GP:

Svensken kraschade på det sjunde varvet och bröt loppet.

ARTIKELN HANDLAR OM