Kämpar – för sin överlevnad i F1

1 av 2
SPORTBLADET

Det kallas för omstart.

För Marcus Ericsson är det starten på hösten som avgör hans framtid.

– Nu gäller det att visa att jag förtjänar att vara kvar i F1, säger han.

Den första delen av ­F1-­säsongen är över. Inskolningen är slut och en elfte plats har Marcus Ericsson presterat som bäst i racingens kungaklass. Det var ­under ett kaotiskt stadslopp i Monaco.

Nu startar säsongen om på den svårkörda hög­hastighetsbanan Spa-Francorchamps i Belgien. Där kan regnet ösa ner på vissa delar av banan, samtidigt som det är torrt på andra.  Ett varv är rekordlångt, över sju kilometer, bilar och ­förare utsätts för snabba ­rakor och flera höghastighetskurvor – däribland den omtalade Eau Rouge där ­förarna dundrar igenom i 300 km/h samtidigt som trycket är 1G uppifrån och 5G från ­sidan. Det är den tuffaste belastningen under hela ­säsongen.

”Brukar köra bra här”

– Spa är en favoritbana för många förare, även för mig. Den är väldigt utmanande och rolig att köra. Jag har faktiskt haft många bra ­resultat här under åren i GP2, bland annat en andraplats i fjol och en vinst året innan. Det är en bana som jag gillar och som jag brukar köra bra på, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.

– Nu får vi se hur upp­dateringarna på bilen fun­gerar och var vi ligger i fältet. Jag är superladdad för att göra ett bra resultat, utvecklas, bygga vidare på den första delen av säsongen och fajtas med de teamen som är närmast omkring oss. Det gäller att ­jobba stenhårt.

Kan du beskriva ­bilens nyheter?

– Det är uppdateringar för aerodynamiken, lite ­delar som gör bilen lättare och även en ny nosdesign som gör att den ser lite annorlunda ut. Det är omfattande uppdateringar som vi ­hoppas tar oss närmare ­våra konkurrenter. Många har med sig upp­dateringar så vi får se hur det fungerar på vår bil jämfört med de ­andra.

Ny stallkamrat

Till helgens lopp har han fått en ny stallkompis, ­Kamui Koba­yashi är utbytt mot den 32-årige F1-debutanten ­Andre Lotterer som har vunnit det klassiska 24-timmarsloppet Le Mans tre gånger. Tysken kvalade bra i regnet och slog Ericsson. Caterhams förare delar sista startled i Belgiens GP.

– Självklart gäller det för mig att vara konkurrenskraftig mot teamkamraten och att fajtas med de andra teamen. Det är ett mål.

Åtta lopp kvar, hur viktig är hösten för din framtid inom F1?

– Självklart är den jätteviktig andra halvan. Nu börjar jag bli varm i kläderna och det gäller att ­visa att jag förtjänar att vara kvar i F1 ­nästa år och även en lång tid framöver. Det är en viktig del vi går in i nu. Jag är ­superladdad för att verk­ligen ­visa vad jag går för och det är viktigt att jag gör ett bra jobb.

Vilket svar vill du ha i dagens lopp?

– Att vi tar ett steg framåt och att vi knappar in på ­våra konkurrenter. Det har varit en relativt svår säsong ­eftersom bilen har varit svår att köra. Jag hoppas att den blir lite mer lättkörd och att vi får mer fart. Det ­vore jättebra för oss som team att bygga vidare på framöver.

Nu startar säsongen om – och kampen för en framtid inom F1 börjar.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1