Andersson: Ett löjligt påhitt kan avgöra allt

SPORTBLADET

Målet var att stoppa Sebastian Vettel. Hans överlägsenhet gjorde att F1 införde dubbla poäng i finalen.

Nu finns det en risk att den konstruerade detaljen avgör ett mycket spännande mästerskap.

Sportbladets Anna Andersson.

För minde än en månad sedan hade Nico Rosberg en klar ledning i VM. Han var 29 poäng före sin stallkompis Lewis Hamilton.

Men hos Mercedes låter man förarna tävla mot varandra på banan utan stallorder och på två lopp har tysken tappat 32 poäng på Hamilton. Rosberg fick stryk i Italien, bröt med tekniska problem i Singapore och när det nu återstår fem lopp har britten tagit över initiativet.

Han har tagit sju segrar i år och leder VM med tre poäng.

Samtidigt var detta ingen fingervisning om hur det kommer att gå. Kampen om VM-titeln är fortfarande öppen, senast Hamilton tog över ledningen gjorde han det med just tre poäng efter Spaniens GP, men två veckor senare slog Rosberg tillbaka med en seger i Monaco – och sedan dess har tysken haft förstaplatsen i mästerskapet. Nu väntar race i Japan, Ryssland, USA, Brasilien samt Förenade Arabemiraten och kampen mellan Mercedes båda förare kommer att pågå till dess att säsongen är över.

Tre respektive två brutna lopp

Jag önskar bara att den får avgöras på banan. Än så länge har Hamilton brutit tre lopp mot Rosbergs två och förhoppningen är att inget motorhaveri, ingen punktering eller elkollaps avgör mästerskapet.

Dessutom hoppas jag att det inte är de löjligt konstruerade dubbla poängen som fäller avgörandet. Kampen ska avgöras på banan – man mot man. Hjul mot hjul.

Inte i en konferenslokal utan förarnas närvaro.

Stadslopp är tydligen Marcus Ericssons grej. I Monaco körde han i mål som elva, vilket är en tangering av Caterhams bästa resultat någonsin och i Singapore var han 15:e man. Han gjorde två depåstopp, fick lite hjälp av säkerhetsbilen, men trots slitna däck lyckades han hålla båda bilarna från Marussia bakom sig i mål.

Det var starkt och i mina ögon var detta Ericssons bästa F1-lopp i karriären.

Precis som i Monaco kom han tillbaka starkt efter ett dåligt kval och presterade sedan mer än förväntat och visade att talangen finns där.

Krävs starka lopp – och mycket pengar

Nu är det otroligt viktigt att han och stallet lyckas bygga vidare på den här framgången under resten av säsongen. Caterham jagar fortfarande ett resultat som kan ta dem förbi Sauber i sammanställningen och ge dem viktiga miljoner inför nästa säsong.

Marcus Ericsson jagar en framtid inom F1.

Ska han stanna kvar måste han avsluta säsongen bra – även om en fet plånbok inte heller får underskattas.