EN BLÅGUL DRÖMREPRIS

40 år sen sist – nu rullar en ’svenskmålad’ F1-bil på banan igen: ”Oerhört spännande”

Foto: Sauber och Peter Knopp
SPORTBLADET

För snart 40 år sedan erövrade Sverige F1.

Nu är det dags igen – Saubers C34 är en hyllning i blått och gult.

– Mina färger, säger Marcus Ericsson.

– Det känns oerhört spännande.

Inte sedan 1976, då Ronnie ­Peterson körde en gul och blå March-Ford 761, har Formel 1 ­varit så svenskt som 2015. I år har schweiziska Sauber bytt ut sin gråa bil mot en skönhet i blått och gult.

En hyllning till förarna Marcus Ericsson, Sverige och Felipe Nasr, Brasilien.

– Jag är ju från Sverige, så blått och gult är typ mina färger. Det känns oerhört spännande för mig, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.

– När du tittar på Sauber C34 så ser den jättebra ut och den ser ut att vara väl gjord. Alla i fabriken har gjort ett mycket bra jobb, det är alltid en utmaning att ha saker och ting redo i tid.

Sauber gör nu sin 23:e säsong i F1, och teamet har funnits med som ­privatteam och som fabriksteam till BMW (2006 till 2009). Stallet är det fjärde äldsta i startfältet och har gjort sig känt för att utveckla talanger. Felipe Massa, numera Williams, inledde sin karriär hos Sauber, det gjorde Ferraris världsmästare Kimi Räikkönen också och den fyrfaldiga mästaren ­Sebastian Vettel körde för BMW-Sauber när han tog poäng i sin ­debut 2007.

Historien talar om ett stabilt team som har tagit ett tiotal pallplatser och som ofta kör in på poängplats, men 2014 var ett väldigt tungt år. Stallet tog inte en enda poäng och gjorde sitt sämsta ­resultat någonsin.

”Ett etablerat team”

Ett lika skralt resultat som ­Marcus Ericssons tidigare team Caterham lyckades med.

– Kollar du på tabellen från 2014 så ser du att Sauber har noll poäng och Caterham lika få. Det är fakta, men tittar man tillbaka ett par år så ser man att Sauber alltid är med i mitten och konstant slåss om ­poäng. Vissa år har man haft en bil som har kunnats slåss om ­pallplatser och bra placeringar i kvalet.

– Det är ett team som kört F1 i över 20 år, det är ett etablerat team med bra medarbetare, toppfaciliteter och förutsättningarna finns där. Alla team har dippar, men det kanske var lite väl mycket dipp 2014. Nu laddar vi inför 2015 och det gäller att se den stora bilden, för två år sedan var Sauber nära att vinna i Malaysia och potentialen är som natt och dag jämfört med Caterham.

Vilket intryck har du fått?

– Bra, än så länge. Jag känner att jag har kommit till ett stall med en lång erfarenhet av F1, det är ­imponerande att se hur proffsigt och strukturerat alla jobbar. Jag längtar efter att testa den nya ­bilen. Det är en väldigt ­spännandeperiod just nu.

”Lärde oss mycket”

För att inte göra om misstagen från 2014, då bilen var långt efter konkurrenterna, har ingenjörerna framförallt tittat på tre aspekter när man byggde C34:

Att förbättra prestandan i långsamma kurvor

Minska bilens vikt

Förbättra bromsarnas stabilitet.

Det ska resultera i att balansen i bilen nu är betydligt bättre.

– Vi lärde oss mycket under 2014 och det har vi förändrat till C34, säger chefsdesigner Eric Gandelin.

Sett till utseendet finns det ett par förändringar. Dels är färgen en stor nyhet, sedan är sidepodsen smalare, bakpartiet större än tidigare och man har förändrat nosen så som reglerna kräver. Nosen är något större och bredare, dessutom ligger den djupare för att förbättra bilens aerodynamik.

– Under de första försäsongstesterna med en ny bil så måste vi, precis som varje år, testa alla system och försöka köra vår C34 så mycket som möjligt. Vi vill köra så många varv som möjligt för att kunna samla så mycket information som möjligt, säger Marcus ­Ericsson.

– Dessutom är det viktigt för mig att lära känna cockpit, bygga en bra relation med mina ingenjörer och mekaniker.  Vi har mycket att göra de kommande dagarna.

Till nästa veckas tester i Jerez använder man sig av vissa delar från förra årets bil, C33, men steg för steg ska de ersättas med nya delar och målsättningen är att bilen ska kunna konkurrera till säsongspremiären i Australien den 15 mars.

1 av 6
Marcus Ericsson och Ronnie ­Peterson.

Motorlistan

1 Marcus Ericsson

Killen ska köra F1 i en blå och gul bil. Kan det bli bättre för svenska F1-fans? Nu hoppas vi bara på att bilen är lika snabb som den är snygg.

2 Sebastien Ogier

Efter två raka VM-titlar i rally startade han rallysäsongen på bästa sätt, med en seger i Monte Carlo. VW tog alla tre platserna på prispallen, en ­historisk bedrift.

3 Gustav Malja

Han utsågs till årets förare i F1-stallet McLarens talangprogram 2014. I år kör han World Series By Renault, en serie som fostrat flera F1-förare.

4 Anton Marklund

Han får en förarplats i Mattias Ekströms rallycrossteam för VM 2015, han ska även köra Audi Sport TT Cup. Ekström kör den andra bilen i EKS.

5 Lewis Hamilton

F1-mästarens bil är veckans snackis sedan han twittrade en bild på sig och sin bil, Pagani Zonda 760 LH. Den är värd närmare 20 miljoner kronor.

6 Pontus Tidemand

Han går för ett SM-guld när rallysprinten avgörs i Örebro i helgen.

7 Sebastian Vettel

I dag visade Ferrari upp sin nya bil och på söndag startar F1-säsongen, med Vettel i­ ­Ferrari och Fernando Alonso i McLaren.

8 Toyota

Ove ”Påven” Anderssons ande vilar ­fortfarande över Toyota när tillverkaren ­satsar på comeback i rally-VM 2017. Toyota Yaris WRC har en 1,6-liters direktinsprutad turbomotor på över 300 hästkrafter.

9 Marcus Grönholm

För den som vill se en tvåfaldig världsmästare i farten så är RallyX on Ice på Färjestadstravet den 13’2. Även Thomas rådström kör.

10 Jeff Gordon

Den amerikanske stjärnan har meddelat att NASCAR-säsongen 2015 blir hans sista.

Motorstopp: Force India

F1-stallet hoppar över det första testet i Jerez. Enligt stallet beror det på att den nya bilen för 2015 inte är färdig än, men ryktet säger att stallet har stora ekonomiska problem och saknar runt 18 miljoner kronor.

ARTIKELN HANDLAR OM