"Jag ska ta VM-poäng"

Kaoset krossade drömmarna i fjol

Marcus Ericsson i sin Sauber.
SPORTBLADET

I fjol drömde han om framgångar och poäng, men redan efter ett par lopp slogs drömmen i kras.

I år kom Marcus Ericsson tillbaka F1 med nya höga mål.

– Ingenting går att jämföra med förra året, det är som natt och dag, säger han.

– I år är det realistiskt att satsa på ­mina första VM-poäng.

För ett år sedan var Marcus Ericsson ganska osäker när han klev in på området kring Albert Park i Melbourne. Han skulle köra sin debutsäsong i F1 och hade ingen aning om vad som väntade honom. Han hade stora förhoppningar, drömmar och mål.

Ganska snart stod det klart att Caterham aldrig skulle ta honom dit han hade hoppats på. Pengarna tog slut, bilen uppdaterades inte, ledningen byttes och teamet avslutade inte ens säsongen.

– Det blev inte riktigt som jag ­hade tänkt mig, det var en besvikelse redan från början. Jag hade hoppats och trott att Caterham som team skulle vara mer konkurrenskraftiga. Det gjorde att min F1-karriär fick en väldigt tuff start, säger Marcus Ericsson i en i­ntervju med Sportbladet.

– Jag tycker ändå att avslutningen var positiv, mina tre sista race var bra och de gav mig den här chansen. Det var en säsong med både ner och upp, men med mest upp på slutet.

”Det var turbulent”

Vad lärde du dig?

– Jag fick massor av erfarenheter, men jag lärde mig att man aldrig kan köra bättre än det material man har. I början ville jag för mycket, jag ville visa vad jag kunde och varför jag fick den där platsen i F1. Men det går inte. Du kan inte köra snabbare än den bilen du har. Det gick inte att fokusera på resultat utan mer tänka på att maximera sin prestation tillsammans med den bilen. Man måste stänga ute allt och alla, säger han.

– Det var turbulent med ägarbyte och dålig ekonomi. Det är lätt att påverkas av det. Allt eftersom säsongen gick lärde jag mig att stänga ute allt annat när jag satt i bilen och bara koncentrera mig på att göra mitt jobb i den bil jag har. Det är en anledning till att det gick betydligt bättre i slutet av säsongen än i början.

Hur viktiga var de där tre sista loppen för din karriär?

– Sauber har sagt att de var en mycket stor anledning till att jag fick kontraktet. Sitter man i en långsam Caterham är det svårt att göra någonting för att folk ens ska höja på ögonbrynen. På något sätt lyckades jag de sista tre racen jag körde och Sauber lade märke till mig. Teamet såg potentialen i mig, för min karriär var det otroligt viktigt.

”Kan ta hand om talanger”

Han skrev på ett avtal med Sauber innan fjolårets säsong var över, han fick chansen att testa deras bil redan efter finalhelgen och har kunnat förbereda sig optimalt.

I alla fall fram till veckan inför premiären. Då stod det klart att Giedo van der Garde, som fick sparken 2014, hade dragit stallet inför domstol eftersom han anser att han hade ett kontrakt.

Det ansåg domstolen i Melbourne också och de senaste dagarna har det mesta handlat om att stallet har tre förare med kontrakt, men bara två bilar. Den historien var inte utredd när denna upplaga trycktes och frågan är om den är utredd innan helgens tävlande är över.

Peter Sauber grundade sitt team redan 1970, F1-karriären inleddes 1993 och sedan dess har stallet utvecklat många talanger. Kimi ­Räikkönen körde sina första varv för just Sauber, Felipe Massa och Sebastian V­ettel likaså.

– Stallet vet hur man tar hand om talanger. Det har man visat många gånger tidigare och jag märkte det direkt när jag kom dit. Det syns på det sätt som man jobbar, alla är otroligt målmedvetna och strukturerade. Det finns en linje som alla följer och alla är väldigt noggranna. Det är viktigt för mig, som ung förare, att komma till ett team som har en stark och stabil kultur. Man märker att medarbetarna förstår hur F1 fungerar, hos Caterham var det många som var nya och vi fick testa oss fram. I Sauber finns en annan grund och stabilitet, det är bra för en ung förare som jag.

”2014 var en mycket djup dipp”

Efter en tid som fabriksteam till BMW är Sauber sedan 2010 återigen ett privatstall och man kör med motorer från Ferrari. 2012 slutade stallet sexa i VM och tog flera pallplaceringar. Förra årets säsong var däremot den sämsta i teamets historia, stallet tog inte en enda poäng. Bilen var svårkörd, vid nio tillfällen var den inblandad i någon form av kollision och vid sju tillfällen gick den sönder.

Caterham tog noll poäng förra året, Sauber också. Vad talar för att ditt andra år i F1 ska bli bättre än det första?

– En nolla på varje team, det är fakta, men kollar du ett eller två år tillbaka ser det inte ut så. Kollar du tio år tillbaka så är det också en annan grej. Sauber har alltid varit ett mittenteam som slagits om poäng, de har kämpat om pallplatser och bra placeringar i kvalet. Det går inte att jämföra med Caterham. Det är ett etablerat team, med bra folk och en toppfabrik i Schweiz. Förutsättningarna är bra. Alla team har dippar och toppar, men det är klart att 2014 var för mycket dipp. Nu laddar vi inför årets säsong och det känns bra. Det gäller att se den stora bilden och då är inte 2014 en så stor grej.

”Har gått över förväntan”

Under försäsongstesterna har Sauber imponerat och är det team som kört näst flest kilometer efter det överlägsna världsmästarstallet Mercedes. Ferraris motor är bättre än 2014, den är lättare och jämnare. Bilen är smalare bak, stabilare i inbromsningarna och snabbare i de långsamma kurvorna.

– Testerna har gått klart över förväntan, vi har haft färre problem än vad jag trodde och bilen har gått som en klocka, säger Ericsson.

– Jag har testat fjolårets bil också och jämfört med den har vi gjort tydliga framsteg. Motorn har också tagit ett stort steg framåt. Jag är positiv.

Tar du dina första F1-poäng i år?

– Det är stallets målsättning och min med. Försäsongen har gett oss ett bra självförtroende. I kvalet får vi ett kvitto på hur det ser ut, men vi är mycket bra förberedda. Jämfört med förra året är det som natt och dag. Poäng är inget orimligt mål.

Fotnot: Intervjun gjordes innan ­Giedo van der Garde stämde teamet och fick rätt till en plats. Nya domstolsförhandlingar hölls i natt efter denna upplagas pressläggning.

Ericsson om...

...sina konkurrenter 2015:

– Våra huvudkonkurrenter är Toro Rosso, Lotus och Force India. Var McLaren står är det ingen som vet, frågan är om man hinner få ordning på bilen efter de struliga testerna, men när stallet gör det lär den vara snabb.

...sig själv 2015 jämfört med 2014:

– Det är en stor skillnad. Jag har ett annat lugn, jag vet att jag kan prestera och är tryggare. Jag är hundra procent mer förberedd nu.

...vad han har tagit med sig från Caterham:

– Det är småsaker som erfarenheter från bromssystemet där. Sauber har ett annat system, men det jag lärde mig hos Caterham har jag med mig och kan finslipa här. Det var en viktig punkt förra året och där finns det en utvecklingsmöjlighet.

...sin teamkollega Felipe Nasr som han hade flera hårda dueller med i GP2:

– Det var ingen hemlighet att det var så då, men vi är proffs och det är inget problem nu. Jag tycker att det är spännande att köra med honom, vi är två unga förare som vill etablera oss i F1. Han är en duktig chaufför och vi kan pressa varandra.

...om att ta rollen som teamledare:

– Jag fick en tjuvstart eftersom jag testade med teamet redan förra året och jag har jobbat mycket med att bygga upp relationer. Det är otroligt viktigt att visa att jag ska vara ledaren under inledningen av säsongen. Det är ingen uttalad etta, men indirekt är det någon som leder teamet och den taktpinnen tänker jag ta. Under hela min karriär har jag varit duktig på att ge detaljerad feedback och det är en viktig egenskap i F1. Kan du ge detaljerad och användbar i­nformation varje gång du kör får du automatiskt en bra plats i teamet och därför måste jag hela tiden visa mig från min bästa sida.

...de nya reglerna:

– Framför allt är det viktreglerna som påverkar mig. Minstavikten har ökat med tio kg vilket gör att jag inte behöver banta längre.

...banan i Albert Park, Melbourne, Australien:

– Det är en lurig bana, en mix av stadsbana och en vanlig racerbana. Ett nyckel­parti är kurvorna tre, fyra och fem, en kombination av höger, vänster, h­öger som kräver mycket av bilen. Det är först en hård inbromsning till höger, men det gäller att ta med mycket fart in i vänsterkurvan för att sedan svänga åt höger igen. Det är tekniskt svårt och det gäller att sätta varje kurva . Kommer du lite fel i in i en kurva kan det förstöra hela varvet. Där måste du vara extremt noggrann.