”Otroligt viktigt att vara bäst i teamet”

Sveriges ende F1-förare Marcus Ericsson har vänt trenden

Foto: TT, BILDBYRÅN
”Jag måste jobba vidare med att maxa kvalen och hålla den nivå jag har haft på slutet”, säger Marcus Ericsson. I dag kör han Belgiens Grand Prix.
SPORTBLADET

Hans F1-säsong är karriärens bästa – ändå är Marcus Ericsson självkritisk:

– Jag har lärt mig en läxa, ­säger han.

– Det är otroligt viktigt att ­vara bäst i teamet. Det ger så många fördelar.

Sveriges F1-förare inledde sin andra VM-säsong med att ta ­poäng i premiären för det nya teamet Sauber, men intill honom glänste ändå hans teamkollega, debutanten Felipe Nasr. Teamet hängde med bra in i maj, men ­efter Österrikes GP under midsommarhelgen gick det tyngre. Samtidigt som de ­andra teamen kom med nyheter till sina bilar så behöll Sauber i stort sett samma bil som man körde under premiären i mars. Teamet tog inga poäng förrän i det sista loppet ­innan sommaruppehållet. Under svåra förhållanden lyckades Ericsson köra in på tiondeplats.

– Det var en oväntad poäng, vi visste att Budapest skulle vara en av de tuffaste banorna på kalendern och att ta poäng där var väldigt oväntat, men också en bra boost både för mig och för alla ­andra i teamet att ta med oss till andra halvan av säsongen, säger Marcus Ericsson i en exklusiv ­intervju med Sportbladet.

– Vi gjorde ett väldigt bra race och var bättre än vad vi hade ­vågat hoppas på. Visst fick vi hjälp av att andra misslyckades, men vi tog de möjligheter som bjöds och förvaltade dem på bästa sätt.

”Höga förväntningar”

Efter nästan fyra veckor utan ­race, där fabrikerna har varit stängda i två veckor, startar nu säsongen om på Spa i Belgien och Ferrari levererar en klart förbättrad motor till Ericssons Sauber.

– Jag har väldigt höga förväntningar inför höstsäsongen, säger Marcus Ericsson.

–Nu kör vi först på Spa och därefter åker vi till Italien och ­Monza, det är två banor där vår bil borde vara starkare på jämfört med de två senaste racen i Budapest och Silverstone. Det gör att jag är mer hoppfull än tidigare och den nya motoruppdateringen som ska ­vara värd en hel del i varvtid gör att jag känner mig ännu mer taggad.

Vet du hur mycket tid den kan göra på ett varv?

– Nej, det har Ferrari inte vågat säga heller. De har sett att det är en bra förbättring, det ska vara en märkbar skillnad. Absolut.

Efter tävlingen i Italien väntar sedan den stora uppdateringen av chassit inför deltävlingen i Singapore om en månad.

 – Vi har fokuserat på två dessa två uppdateringar hela året och teamet har lagt nästan alla sina ­resurser där. Det är klart att vi hoppas mycket på dem, det är inget att sticka under stol med. Vi får motoruppdateringen till Spa och Monza där vi har två banor som kräver starka motorer och sedan får vi downforcepaketet och aeronyheterna till Singa­pore som verkligen är en bana som kräver downforce.

”Vet aldrig säkert”

– Vi hoppas att vi kan vara tillbaka på en nivå som gör att vi kan vara med och slåss om platser bland de tio bästa redan på Spa, att vi kan ta poäng av egen hand och inte behöva ha hjälp av andras misstag. Men sedan är det som alltid med uppdateringar, man vet aldrig till 100 ­procent hur det ligger till innan man kör med grejerna­ i ett race.

Första halvan av ­säsongen är avklarad, du har tagit dina ­första VM-poäng och står inför omstarten. Hur summerar du ­inledningen?

– Ser man tillbaka var Sauber var för ett år sedan har vi hållit en nivå som man inte ens hade vågat hoppas på. Det gäller för mig personligen också. Jag har tagit mina första poäng, kört i Q3 och det var mer än vad jag hade vågat tro på inför säsongen. Sedan finns det naturligtvis saker att förbättra.

Som vad?

– Jag hade problem i kvalen under början av säsongen. Jag fokuserade fel och tittade jag för mycket på andra sidan garaget och den interna ­fajten i stället för att koncentrera mig på min prestation, mitt jobb och min ingenjör. Tillsammans med min tränare Alex har jag arbetat mycket med det de senaste tävlingshelgerna, vi har haft en annan mental inställning för att fokusera mer på mig. Självklart är kampen inom teamet ­viktig, men optimerar du inte dig själv så vinner du inte den kampen heller. Jag tycker att arbetet har visat resultat de senaste två ­tävlingshelgerna och jag har faktiskt 3–1 mot Felipe (Nasr, teamkollegan) de senaste fyra racen. Det känns som om jag lyckats vända den trenden nu och det är positivt.

”Lärt mig en rejäl läxa”

Han behöll lugnet även i kvalet till Belgiens GP, lyckades kvala ut sin teamkollega för fjärde gången på fem lopp och startar dagens race från plats 13. Det gör att han har goda möjligheter att ta ännu fler VM-poäng. Detta på en bana där ett varv är över sju km långt och är väldigt krävande för både förare och bil.

– Jag har lärt mig en rejäl läxa

i år, jag har fått bevis för att jag kommer längre om jag bara ­fokuserar på mig än om jag tänker på vad Felipe gör. Den erfaren­heten har jag lärt mig av, den har stärkt mig och det måste jag ta med mig, säger Ericsson.

”Ger stora fördelar”

– Jag måste jobba vidare med att maxa kvalen, hålla den nivån jag har haft på slutet och förhoppningsvis köra in bättre placeringar på lördagarna. Jag är nöjd med min prestation på slutet, jag måste­ ha en hög lägsta nivå. Jag har märkt i år, jämfört med förra året där jag mest åkte med längst bak, hur otroligt viktigt det är att vara bäst i teamet. Det ger stora för­delar, du har prioritet på strategi, på depåstopp och när säkerhetsbilen kommer ut. Målet måste ­vara att vara bäst i teamet.

Det är en rejäl utmaning för ­Marcus Ericsson.

Nio lopp återstår och ska han lyckas med sin målsättning måste han ta in tio poäng på sin teamkompis fram till säsongs­finalen i november.

FAKTA

Marcus Eriksson om...

... DET FÖRLÄNGDA KONTRAKTET TILL 2016:

– Jag kunde aldrig drömma om att ha det klart så tidigt, ­redan innan sommaruppehållet. Jag har märkt att teamet är nöjda med mig och Felipe, inte bara hur vi jobbar en och en ­utan hur vi jobbar tillsammans. Det har de varit tydliga med. Sedan är det ju så att när du eller någon annan frågar om framtiden så svarar man alltid att man inte tänker på det, även om man har det i bakhuvudet hela tiden när man går in i den ­andra halvan av säsongen. Varje höst undrar man vad som händer om ett halvår, men nu vet vi att vi ska vara kvar och då kan vi ­fokusera på det utan att oroa oss för framtiden och det är skönt.

... HUR HAN HAR ARBETAT FÖR ATT ÄNDRA FOKUS:

– Rent konkret är det att fokusera på mig och hålla en jämn nivå mentalt. Det är väldigt hektiskt under en tävlingshelg, det är mycket känslor och det gäller att vara mer samlad

i både med och motgång. I början av året svajade jag lite,­ var väldigt positiv i medgång och när det gick dåligt var jag ­väldigt frustrerad. Nu försöker jag tona ner det, hålla en ­jämnare nivå humörmässigt för att kunna vara så konstruktiv som ­möjligt i mitt arbete med ingenjören. Det är små detaljer, men i F1 är det de som gör skillnaden.

... DE UPPDATERINGAR SOM KOMMER:

– Vi är förväntansfulla, men vi får inte skönmåla dem för mycket. Vi vet inte vad de ger förrän de sitter på ­bilen, även om det ser bra ut innan så kan vi inte veta helt ­säkert innan vi kör med dem påbilen. Vi ­måste ­vara ödmjuka.

STARTLISTA:

1. L. Hamilton Mercedes   

2. N. Rosberg Mercedes   

3. V. Bottas Williams   

4. S. Perez Force India   

5. D. Ricciardo Red Bull   

6. F. Massa Williams   

7. P. Maldonado Lotus   

8. S. Vettel Ferrari   

9. R. Grosjean Lotus   

10. C. Sainz Toro Rosso   

11. N. Hülkenberg Force India   

12. D. Kwjat Red Bull   

13. M. Ericsson Sauber   

14. K. Räikkönen Ferrari   

15. F. Nasr Sauber   

16. W. Stevens Manor-Marussia   

17. R. Merhi Manor-Marussia   

18. M. Verstappen Toro Rosso   

19. J. Button McLaren

20. F. Alonso McLaren