Priset för F1-däcken: En miljard

..men de får inte bli för bra: ”Vi skapar en bättre show – det är vår uppgift”

1 av 4 | Foto: JIMMY WIXTRÖM
dyrgripar Till helgen startar F1-säsongen, och under året kommer den totala summan för alla däck hamna på ungefär en miljard kronor. Men varje team betalar ”bara” en miljon euro var.
SPORTBLADET

barcelona. Han skulle kunna presentera det perfekta däcket.

Men det får han inte.

– Det är inte vår uppgift, säger Pirellis Mario Isola.

Sedan 2011 har Pirelli varit ensam däckleverantör till Formel 1 och vi möts intill deras ”fitting area”. Där hämtar och lämnar teamen sina däck, området övervakas av väktare och kameror så att inga däck försvinner. Ett set däck kostar lite mindre än 100 000 kronor och under en säsong går det åt närmare 40 000 däck.

Dit kommer teamens unika fälgar och där sätter däckleverantören på rätt gummi, väger in dem och ser till att rätt däck hamnar hos rätt förare. Varje däck har en egen streckkod och Pirelli lämnar en lista till det internationella bilförbundet där man ser vilken förare som har vilket däck. Detta gör man för att sedan kunna analysera eventuella skador.

– Vi vet exakt var alla däck befinner sig, säger tävlingsdirektör Mario Isola.

– När de har använts skickas de tillbaka till Storbritannien där de återvinns.

”En stor utmaning”

Däcken har en enorm betydelse inom F1. De får inte vara för bra för då behövs det inga depåstopp, det blir färre strategier och risken för misstag minskar. Det leder till att spänningen försvinner – vilket varken fans eller makthavare vill. Samtidigt får inte däcken slitas för hårt för då kan det bli farligt för föraren och hans konkurrenter.

– Det är en vetenskap, påpekar Isola.

– Vi jobbar sedan flera år för att utöka antalet tester, men det är svårt. Det är en stor utmaning att leverera däck till F1 eftersom det är elva team med 22 förare där alla har olika körstilar och sliter däcken på olika sätt. Vi måste ta fram en produkt som passar för många olika situationer. Sedan får vi inte glömma att vi utvecklar däcken inför säsongen medan bilarna utvecklas även under säsongen.

Fler att välja mellan

Pirellis gamla testbil är från 2013 men den kan inte användas eftersom bilarna har förändrats för mycket, därför är man tvungen att lägga fokus på däcktesterna som körs efter finalen varje år.

– Ibland upptäcker vi en perfekt blandning, men eftersom vi inte får testa kan vi inte utveckla det däcket utan måste nöja oss med det vi har.

I år får stallen tre gummiblandningar att välja på inför varje lopp, vilket är en mer än tidigare.

– Det ger teamen större frihet vilket förhoppningsvis leder till mer action och fler omkörningar. Teamen kommer att jobba hårt för att hitta rätt strategi, men eftersom de var tvungna att välja däcken väldigt långt i förväg finns det utrymme för misstag.

Helt nytt däck

Till årets säsong har företaget utvecklat ett helt nytt ultramjukt däck. Det beräknas vara ungefär 0,7 sekunder snabbare per varv än det näst snabbaste alternativet.

– Stallen ville ha större möjligheter när de väljer strategier och vi insåg att vi borde ha en tredje blandning. Att ta med mediumdäcket till Monte Carlo hade varit helt värdelöst, så vi tog fram ett nytt däck när vi hade testat efter finalen. Det kan vi använda i Monaco, Österrike, Montreal och Abu Dhabi, säger Mario Isola.

Det klagas mycket på att slitaget är för högt. Skulle ni kunna tillverka det ultimata F1-däcket?

– Absolut, men det är inte vår uppgift. Vi ska tillverka däck som ger fler depåstopp vilket möjliggör olika strategier. Därför måste det vara ett visst slitage, säger Mario Isola.

– Beroende på bil, förare och strategi kan du välja det ena eller det andra däcket. Det finns utrymme för spännande fajter, omkörningar och intressanta strategival. Så skapar vi en bättre show, det är vår uppgift.

FAKTA

Här är siffrorna som visar de nya däckreglerna för säsongen 2016

0,7 sekunder. Den nya gummiblandningen, ultrasoft, är så mjukt att den är mer än en halv sekund snabbare per varv än den näst mjukaste blandningen.

2 Det är antalet gummiblandningar  som en förare måste använda sig av under ett lopp, en av dem får de välja själva, den andra väljer de ur de två alternativ som ­Pirelli tagit fram.

3 olika gummiblandningar finns att välja på varje helg. Då är regndäcken inte inräknade.

5 Antalet gummiblandningar som det finns från början, hard, medium, soft, supersoft och det nya däcket ultrasoft.

13 Så många set däck har varje förare  – för hela helgen. Valet görs långt innan tävlingen körs.

10 av dem får föraren och teamet välja själv. Två slicks väljer Pirelli i förväg, ett set av den mjukaste blandningen är till för kvalet Q3. De förare som når till Q3 startar på de däck de använde för att nå den bästa tiden i Q2. De däcken kommer inte att hålla alltför många varv. De förare efter plats åtta, som inte nått Q3, får välja vilka däck de startar med.

40 minuter. Efter lite mer än en halvtimme av den första träningen på fredagen måste teamen lämna tillbaka ett set däck. Detta för att åskådarna på arenan ska få se körning under det hela första passet.

7 set däck har teamen kvar inför kvalet. Ett set däck lämnas tillbaka under den första träningen, ett till efter den första träningen och ytterligare två efter den andra träningen och sedan två till efter den tredje träningen. Det betyder att förarna har sju set däck inför kvalet. Alla förare som går till Q3 lämnar tillbaka den mjukaste blandningen de körde med under Q3 efter kvalet.

14 veckor före en tävlingshelg utanför Europa ska teamen lämna besked om vilka däck de vill använda sig av. Under tävlingarna i Europa är det åtta veckor. Detta för att Pirelli ska hinna producera de önskade däcken.

Här är alla däcken 2016

Blå: Regndäck.

Grön: Intermediates.

Orange: Hårda.

Vit: Mellanhårda.

Gul: Mjuka.

Röd: Supermjuka.

Lila: Ultramjuka, den nya gummi­blandningen.