Knapptryck kan ha orskat kollisionen

Nico Rosberg hade fel inställning på motorn

SPORTBLADET

Ett felaktigt knapptryck på ratten.

Var det orsaken till kraschen mellan Mercedes båda förare?

– Nico hade fel inställning, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.

Foto: VIASAT MOTOR

Lewis Hamilton förlorade ledningen till sin teamkollega Nico Rosberg redan i inledningen av Spaniens GP. In mot kurva fyra försökte han kontra och köra om på insidan, men Rosberg stängde till luckan och Hamilton körde ut i gräset och de båda bilarna kolliderade.

Där tog Spaniens GP slut för Mercedes.

– Jag var på väg mot en seger, efter den starten var det mitt race, säger Nico Rosberg när han möter medierna efter loppet.

Domarna har analyserat situationen och de anser att det var en racingincident, men den kan ha berott på att Nico Rosberg tryckt in fel knapp på ratten.

– Nico hade fel inställning på motorn och därför förlorade han fart efter kurva tre. Han hade inte lika mycket energi som Lewis, säger stallchefen Toto Wolff till Motorsport Total.

– Det förklarar också varför det gick så snabbt. Det var en stor skillnad på förarnas fart.

Olyckliga omständigheter

Stallchefen hävdar att det handlar om olyckliga omständigheter som gjorde att båda förarna tvingades bryta loppet och påpekar att så länge man inte använder sig av teamorder så är det en risk som teamet måste räkna med. Dessutom såg teamet den felaktiga inställningen, men på grund av de nya radioreglerna så fick ingen meddela Rosberg om dem.

– Frågan är om vi hade sagt till i kurva ett, två eller tre ens om vi hade fått det, säger Wolff och påpekar att förarna helst inte vill ha radiokontakt med teamet när de kör i en kurva.

– Samtidigt är det så att om du vill köra om en likvärdig bil i Barcelona så har du bäst chans om du gör det under det första varvet. Lewis hade mer fart i utgången av kurva tre och därför tog han det beslutet. Förarna har bara en tiondels sekund på sig att fatta beslutet och den här gången resulterade det i att Lewis körde in i Nico.

Enligt Nico Rosberg så har han agerat på samma sätt som varje racerförare hade gjort i den situationen:

– Jag gjorde en bra start, var glad över den första kurvan och ville avgöra loppet direkt. Jag förlorade lite kraft i motorn i kurva tre, Lewis ville köra om på insidan och då stängde jag till luckan för att vara tydlig med att det inte finns någon plats där, säger Rosberg.

– Lewis kommer närmare och jag gör som alla andra också hade gjort, jag stängde dörren. Det är så man försvarar sin position.

Fel inställning

Lewis Hamilton däremot anser att han skulle ta chansen när han fick den.

– Min start var inget vidare fram till kurva ett, i kurva tre var jag snabbare än Nico som hade ställt in fel motormodus. Han blev allt långsammare, det blev inte jag. Jag kom ikapp och han körde så att det fanns en bilbredd på insidan, intill det perfekta spåret, säger Hamilton.

– Jag var inte överraskad, jag kunde se lampan på hans ratt och den visade att han var långsammare än vad jag var. Sedan släcktes den, jag påstår ingenting här, men jag såg det naturligtvis. Jag var snabbare in i kurvan och han hade ingen fart, även om han ändrade inställningen igen. När man gör den förändringen kommer inte kraften direkt, det tar kanske 100 meter och med andra ord så påverkade det inte utgången.

Red Bulls Max Verstappen vann loppet, men efter fem köra lopp leder Nico Rosberg fortfarande VM. Kimi Räikkönen, Ferrari, är ny tvåa och Lewis Hamilton, Mercedes, är trea.

ARTIKELN HANDLAR OM