Ericsson i kollision med teamkollegan

”Lär bli lite rörigt i teamet”

1 av 2
SPORTBLADET

Marcus Ericsson och hans teamkollega Felipe Nasr gjorde det förbjudna.

Då kolliderade lagkompisarna under Monacos GP – och båda bilarna tvingades bryta loppet.

Svensken och hans teamkollega kämpade om positionerna utanför poängplats och Felipe Nasr fick besked över radion om att släppa förbi sin teamkollega.

– Varför? undrade Nasr som fick ett tydligt svar direkt.

– För att han är snabbare än vad du är. Kan han inte dra ifrån så får du tillbaka positionen. Det är besked från ledningen, beordrade teamet.

– Byt platser i kurva ett.

Kollision

Men det blev inget platsbyte och Marcus Ericsson tog chansen att köra om i Rascasse, de båda bilarna kolliderade och tvingades bryta loppet.

– Det gick bra för mig på slicks, jag körde i kapp honom med tre-fyra sekunder per varv. Han hade svårt att hålla farten och jag rapporterade det till teamet. De gick in på radion och sa till honom att han skulle flytta på sig. Det pågick säkert under tio varv och det gick upp ända till Monisha (teamchefen Monsiha Kaltenborn). Hon sa att han skulle flytta på sig för teamets bästa, men blev inte så, säger Marcus Ericsson till Viasat Motor.

– Till slut sa jag till teamet att jag måste försöka köra om för mitt eget lopp och jag fick klartecken. Så blev det som det blev.

Ericsson har svårt att svara på varför Nasr bröt mot teamordern och säger:

– Han ville väl inte.

Marcus kör in i mig

Felipe Nasr har inte alls samma åsikt som Marcus Ericsson om vad som egentligen hände.

– Jag körde mitt race, vi hade båda olika strategier och han hade varmare däck eftersom han gick in i depå tidigare än vad jag gjorde. Mina däck hade precis börjat komma upp i temperatur och jag var på väg att köra ikapp bilarna framför, sedan körde Marcus plötsligt in i mig i Rascasse, säger Nasr till Viasat Sport och han vill inte alls höra talas om att han struntade i någon teamorder.

– Jag tycker att Marcus ska komma ihåg att han blev beordrad att byta plats vid två tillfällen förra året utan att göra det. Jag skulle ha bytt plats när det kändes okej, men det gjorde inte det där och då. Det finns inget rätt eller fel här, men jag tycker inte att två bilar ska behöva bryta loppet. Vi hade kunnat undvika detta, Marcus vet också det. Det fanns bara en torr linje på banan, utanför var det blött. Aldrig att två bilar kunde passera där samtidigt.

Stallet har fortfarande inte tagit något poäng under årets VM-säsong och enligt Autosport straffas Ericsson nu för incidenten. Han flyttas tillbaka tre positioner i starten av Kanadas GP om två veckor.

ARTIKELN HANDLAR OM