Vännerna i en historisk kamp

”Hamiltons och Rosbergs kamp en av de värsta i F1-historien”

Foto: TT
SPORTBLADET

Nico Rosberg och Lewis Hamilton – en gång var de vänner som tävlade i vem som cyklade längst på en enhjuling eller vem som åt flest pizzor.

Numera är de fiender i kampen om VM-titeln.

– Deras kamp är en av de tre värsta i historien, säger Stefan ”Lill-Lövis” Johansson.

Svensken var med när den andra duellen utspelade sig hos Williams – det var likadant mellan Nelson Piquet och Nigel Mansell under mitten av 1980-talet.

– Det var på en helt annan nivå, Nelson var en av mina bästa kompisar och jag flög ofta med honom till tävlingarna vilket gjorde att jag fick första information från hans sida, berättar Johansson för Sportbladet.

– Det var mental manipulering på hög nivå, han tyckte själv att det var kul och garvade, men det var grymt. Han gav fasen i alla gränser, men det gjorde han med allt, han var en mycket fri själ. Han gjorde allt för att psyka Mansell, bland annat han gick ut i media och hävdade att Mansells fru var fulast i världen och ifrågasatte hur Mansell ens kunde gifta sig med henne.

När Williams tid som dominerande team var över klev McLaren upp i topp. Hos dem fanns professorn Alain Prost i kombination med den snabbe och hetlevrade Ayrton Senna från Brasilien.

”Senna riskerade andras liv”

Det resulterade i ett stallkrig där kollegornas kollision under finalen i Japan 1989 avgjorde VM-kampen. Deras krig fortsatte sedan året efter, trots att Prost lämnat McLaren för Ferrari.

– Om Piquet och Mansell var ett pojksträck var detta ett inbördeskrig, minns Johansson.

– Indirekt påverkade det oss andra också, som 1990 när Senna tog lagen i egna händer och satte av Prost på Suzuka i första kurvan efter starten, med hela fältet i följe bakom. Det var höjden av narcissism. Hade det flugit ut några delar på banan vet ingen vad som hade kunnat hända. Enbart den incidenten gör att jag inte ens klassar Senna som en av världens fem bästa förare. Snabbast var han utan tvekan, men han hade ingen koll på den stora bilden. Hade det hänt i dag hade han säkert blivit av med licensen på livstid. Han riskerade livet på alla sina konkurrenter. Senna var besatt av att vara bäst och av att slå Prost till varje pris, men han hade inte förmågan att se den stora bilden.

Du var med då, nu har du sett Mercedes förare kollidera två gånger under fem lopp. Är Hamilton–Rosberg samma klass?

– Ja, man får den här situationen när man har två förare som är precis lika bra i ett team där bilen är helt överlägsen. Deras kamp blir avgörande.

Kampen viktigare än titeln

Så var situationen även 2007.

Då var McLaren det klart bästa teamet, men den interna kampen mellan den dubble världsmästare Fernando Alonso och nykomlingen Lewis Hamilton blev då viktigare än teamet. Trots att teamet hade VM-ledningen när finalen startade blev det ingen VM-titel.

Den tog Ferraris Kimi Räikkönen – en poäng före båda McLarens förare.

Stallkamper vi minns

1950

Tidernas första VM-säsong bestod av sju deltävlingar, Alfa Romeos Juan Manuel Fangio och Giuseppe Farina vann tre lopp var. Säsongsfinalen avgjordes på italienska Monza, Farina vann loppet och vann VM-titeln, tre poäng före Fangio. Fangio vann sedan fem VM-titlar och är efter Michael Schumacher ­tidernas mest framgångsrike F1-förare.

1961

Ferraris Phil Hill och Wolfgang greve Berghe von Trips slogs om titeln. De vann två lopp var, men amerikanen tog sin andra seger i det lopp där tysken omkom i en av F1-historiens värsta krascher. Von Trips ledde VM när han kom till Monza, men under ­Italiens GP kolliderade han med Jim Clarks Lotus, bilen slungades ut på banan och vidare ut i publiken, Von Trips och ytterligare 15 åskådare omkom. Hill vann VM med en poäng före Von Trips.

1967

1966 vann Jack Brabham VM med sitt eget team, året efter var hans stall fortfarande bäst. Australiensaren kämpade med sin ­nyzeeländske kollega, Denis Hulme , om ­titeln. Förarna vann två lopp var, men Hulme tog fem poäng mer än sin chef och vann sin enda VM-titel.

1978

SEtt år som är inskrivet i hjärtat hos varje svensk med ett motorintresse. Det var Lotus år, amerikanen Mario Andretti ledde VM före sin svenske teamkollega Ronnie Peterson . Andretti vann sex lopp, men Peterson höll spänningen vid liv – ända fram till den tragiska söndagen på Monza. ­Peterson kraschade under starten till Italiens GP och fördes skadad till sjukhus. Andretti gick i mål som sexa och säkrade titeln med 13 poängs marginal.

– Det var meningen att det skulle bli en av de lyckligaste stunderna i mitt liv, säger ­Mario Andretti och fortsätter:

– Men jag kunde inte fira. Det gick inte. Jag kunde inte ignorera det som hade hänt.

Dagen efter olyckan avled Ronnie Peterson på sjukhuset.

1979

Det var Ferrari som gjorde upp om titeln, fansens hjälte Gilles Villeneuve kämpade mot Jody Scheckter . De vann två lopp var, men när Villeneuve hade möjligheten att köra om ledande Scheckter på Monza avvaktade han och gick i mål som tvåa bakom kollegan. Scheckter vann loppet och titeln.

1984

Det går att vinna en VM-titel med en halv poängs marginal. Det hände 1984 när McLarens dubble världsmästare Niki Lauda och hans kollega, stjärnskottet Alain Prost, slogs om titeln. Prost vann sju lopp, vilket var rekord, Lauda vann fem – och titeln. Det är den minsta marginalen någonsin i F1-historien.

Året efter vann Senna titeln, Lauda tog bara en enda seger, hans 25:e och sista i karriären. Därefter lade Lauda av.

1986

SWilliams dominerade på banan, vid sidan utkämpade teamets förare Nelson Piquet och Nigel Mansell ett smutsigt krig. Duon vann 9 av 16 lopp, men det osmakliga psykkriget öppnade för McLarens Alain Prost. I säsongsfinalen exploderade Mansells däck och stallet blev oroligt för att Piquet skulle råka ut för samma sak . Han gick in i depå vilket gjorde att Prost vann loppet och sin andra VM-titel.

1988

McLaren ställde upp med Ayrton Senna och Alain Prost . Den brasilianske ikonen som fortfarande anses vara världens snabbaste förare mot den beräknande franske professorn. McLaren vann 15 av 16 lopp, Prost tog flest poäng, men eftersom att man bara räknade de elva bästa resultaten i förar-VM vann Senna VM med tre poäng.

1989

Återigen dominerade McLaren med AYRTON Senna och ALAIN Prost , men efter ett år fyllt av smutsiga konflikter vann Prost VM-titeln. Bland annat minns vi den omdiskuterade incidenten på japanska Suzuka, Senna jagade Prost och sex varv före mål försökte han köra om på insidan.

Prost stängde luckan och de båda bilarna krokade i varandra. Prost promenerade mot garaget, övertygad om att titeln var hans.

Samtidigt hjälpte en funktionär Senna ut på banan igen, han fortsatte mot mål och vann loppet.

Efteråt diskvalificerades Senna för att han kört tillbaka ut på banan på fel ställe, han fick böta 100 000 dollar och förlorade VM-titeln till teamkollegan Prost.

Efter den säsongen flyttade Prost till ­Ferrari.

1996

Storbritanniens Damon Hill drömde om att upprepa pappas bedrift, att vinna en VM-titel. Han hade förlorat två i kampen mot Michael Schumacher, Benetton. Det här året slogs han mot sin Williamskollega, Jacques Villeneuve , son till en annan F1-ikon. Nykomlingen Villeneuve vann fyra lopp och hade chans att vinna titeln i Japan, men där tappade han ett hjul och Hill tog säsongens åttonde seger. Hill är därmed den första världsmästarsonen som vunnit en VM-titel.

2007

Efter två VM-titlar med Renault kom Fernando Alonso till McLaren. Där fick han sällskap av nykomlingen Lewis Hamilton som kört för McLaren under hela sin ungdomstid. De slogs om titeln under hela året, bråkade vid sidan av banan och försökte skaffa sig fördelar på den. När de kom till säsongsfinalen i Brasilien hade Hamilton fyra poängs försprång, men när loppet var över hade Ferraris Kimi Räikkönen vunnit titeln.

Finländaren vann sex lopp, han slutade en poäng före Alonso och Hamilton som båda tog 109 poäng och fyra segrar var. Därefter lämnade Alonso McLaren, Hamilton vann VM-titeln med teamet 2008.

2014

Mercedes Lewis Hamilton och Nico Rosberg var vänner sedan barnsben, men när det handlar om VM-titeln ersattes vänskapen av konkurrens. De bråkade via media, via radion och de besökte inte ens fabriken samma dagar. ­Under Belgiens GP körde Rosberg på Hamilton redan på det andra varvet och Mercedes kallade till krismöte, förarna lugnade ner sig och Hamilton säkrade titeln i sista loppet.

I ÅR

I Spaniens GP körde Rosberg och Hamilton varandra av banan i den första kurvan. Rosberg ledde sedan Österrikes GP, men Hamilton körde ikapp och bilarna kolliderade på sista varvet. VM-ledande Rosberg rasade genom fältet, Hamilton vann och närmade sig i kampen om titeln. Mercedes chefer var vansinniga och hotade med stallorder. Nu skiljer det en poäng.

ARTIKELN HANDLAR OM