Ericsson fick perfekt start på säsongen

Marcus Ericsson.
SPORTBLADET

Marcus Ericsson fick en perfekt inledning på säsongen.

Sexa i kvalet och fyra i mål.

- Detta var en jävligt skön start, säger han.

GP2-föraren som hade ett tungt åt i debuten bytte från Super Nova till toppteamet iSport inför årets säong. Under testerna har det gått bra, i kvalet var han sexa och i premiären av GP2 Asiavar han fyra i mål.

- Jag är otroligt nöjd säger han.

Snygg omkörning

Racet vanns av Jules Bianchi, ART, som tog starten före den förre F1-föraren Romain Grosjean, DAMS. Grosjean hämtades sedan in för ett tidigt depåstopp, men han var lite för långsam ut på banan så det försöket misslyckades vilket gjorde att fransmannen Bianchi kunde vinna före sin landsman. Davide Valsecchi förde AirAsia till en tredjeplats i teamets debut och Marcus Ericsson lyckades med en snygg omkörning av Giedo van der Garde, Addax på det sista varvet vilket gav honom plats fyra.

- Jag kände att jag kom ikapp van der Garde och Valsecchi de sista tre varven och jag kollade var jag var lite snabbare än vad de var- Så när jag visste att jag hade möjligheten så testade jag en omkörning, berättar Marcus.

- Jag märkte att han bromsade lite tidigt i den chikanen och bromsade senare än honom. Så även om jag egentligen inte låg tillräckligt nära så kom jag förbi, säger Marcus Ericsson.

- Den omkörningen var riktigt bra för självförtroendet.

”Går att vinna därifrån”

Fjärdeplatsen gjorde att han var bäst i teamet, den gav honom flera viktiga poäng och den gör att han får flytta bak starten av sprintracet.

- Det har jag inte varit med om tidigare, men det var bra med en fjärdeplats och nu står jag i femterutan och därifrån går det också att vinna. Men framförallt hoppas jag på poäng i det racet också.

Den stora frågan inför tävlingen var däcken, GP2 har precis som F1 bytt däckleverantör i från Bridgestone till Pirelli. De nya däcken slits fortare än fjolårets däck och det tvingar förarna att ändra sin körstil något.

- Jag tycker att det är intressant, det ger oss förare ett moment till att tänka på. I mitten av racet så fick jag tänka mig för och spara dem lite, men det hade jag nytta av i slutet.

ARTIKELN HANDLAR OM