Upp till STADSKAMP

Svårkörda och krävande banor – då trivs fansen

Foto: Foto: Robert Pratta
SLickar gathörnen Förarmissar kan bli kostsamma i stadsmiljö. Många rutinerade körde bort sig i Monte Carlo, men McLarens Lewis Hamilton tog sin första seger i furstendömet och leder VM-serien totalt.
SPORTBLADET

Bort från specialdesignade banor, in i storstäderna.

Det är Bernie Ecclestones filosofi – och F1-sportens framtid.

Efter ett kaotiskt regnlopp i Monaco är det varken kändisarna, starten eller segrarens glädje som sitter kvar i huvudet.

I stället kretsar tankarna kring de många förarmisstagen. Felipe Massa, Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen, Nico Rosberg, David Coulthard, Fernando Alonso – tja det känns som om listan är ungefär lika lång som antalet förare i VM-serien.

Det var misstag som till viss del berodde på vädret, eller som Kimi Räikkönen själv uttryckte sig inför loppet:

– Är det sol är Monaco trist för det går inte att köra om, men regnar det kan det bli intressant.

Svårkörda stadsbanor

Men det var också misstag som berodde på att koncentrationen sviktade och på det faktum att stadsbanor är enormt svårkörda framförallt i en värld utan elektroniska förarhjälpmedel och fylld av krav.

Från publiken, stallen och förarna själva.

Både Keke Rosberg, expertkommentator på tyska Premiere och Niki Lauda som är expert på den konkurrerande kanalen RTL kritiserade Kimi Räikkönen hårt för att han körde bort viktiga VM-poäng och dessutom förstörde Adrian Sutils dag. De ställde sig frågande till hur extremt välbetalda förare kunde bromsa bort sig och göra fel värdiga en hobbyförare.

Ingen av dem kom med något självklart svar.

Oerfarna – men felfria

Det märkliga är att relativt oerfarna förare som Robert Kubica, BMW, tvåa i går, och Force Indias Adrian Sutil, som var på väg mot en fjärde plats, däremot kunde leverera felfria lopp.

Kanske är det så enkelt som att F1, i jakten på utmanande hastigheter (samtidigt som sporten ska vara lika säker som längdskid-åkning) har tappat lite av sin själ.

I en gren där budgeten och materialet är så avgörande för ett bra resultat är det kanske extremt svårkörda och krävande banor som kan hjälpa den att få tillbaka lite av sin förlorade identitet.

Jag menar inte att vi ska plocka bort höghastighetsbanor som Monza eller Turkiet, utan att det är bra att man i år kompletterar dem med stadslopp i Monaco, Valencia och Singapore.

Dessutom skulle jag gärna se ett lopp i Paris, ett i London och ett i området kring Röda Torget i Moskva.

Visserligen sjunker hastigheterna och eftersom det är trångt blir det betydligt svårare att köra om, men sporten kan ändå vinna på det. När minsta koncentrationsfel kan leda till att bilen blir skadad ställs förarens kapacitet på prov och för egen del tycker jag att det är roligt när en Ferrari och en McLaren kan få stryk av en Toro Rosso eller en Force India.

Det gör mästerskapet mer spännande – och gör oss fans till de stora vinnarna.

Adrian Sutil måste vara fruktansvärt förbannad.

Sebastian Vettel femma, det tar sig. I Turkiet tog han sig i mål för första gången och i går tog han poäng med den nya bilen.

Fyra förare inom sex poäng, den 8 juni väljer jag Kanadas GP före fotbolls-EM.