Här är världens tuffaste utmaningar

Sportbladet rankar topp fem

Foto: Foto: BILDBYRÅN
Lera och gyttja är vanligt för deltagarna under Novemberkåsan.
SPORTBLADET

I dag avgörs Novemberkåsan. Den anses vara en av världens tuffaste motortävlingar. Men det finns ett antal till.

Sportbladet har plockat fram de fem tuffaste motorutmaningarna. Här är det – helt utan inbördes rankning.

Novemberkåsan

Kallas för världens tuffaste endurotävling, och den har körts varje år sedan 1915 med undantag för andra världskriget och omläggningen till högertrafik.

Två tredjedelar av loppet körs i mörker och årets bana är 104 km lång, det är fyra specialsträckor och ett specialprov. Lägg där till att väderförhållandena kan vara fruktansvärda. Är det blött kan det hända att bara tio av 150 tävlande tar sig i mål.

– Kroppen skriker, magen tar fruktansvärt mycket stryk och man mår riktigt illa, säger Thomas Berglund som kört flera extrema MC-tävlingar.

VM-trean Joachim Ljunggren som vunnit tävlingen tycker det är en tuff psykisk utmaning.

– Man får inte tänka en enda negativ tanke, då är det kört. Den sista delen har man kramp överallt i armar, ben, ryggen och händerna.

Dakarrallyt

I bil eller på MC. Tävlingen anses vara världens tuffaste rally. Tidigare har det avgjorts i Afrika, men förra året flyttade den till Sydamerika och där avgörs den även nästa år.

Tävlingen är mentalt krävande, man sover ute men inte mer än 2-3 timmar per natt i 30 dagar, det är dåligt med mat och förarna måste slå ihjäl tristessen. De sista etapperna är kroppen helt slut och flera av MC-förarna har skakningar i händerna i flera månader efter målgång.

Red Bull Romaniacs

Den fyra dagar långa tävlingen i de transylvanska alperna kallas också den för världens tuffaste.

– Man måste nästan vara en trialåkare av världsklass, säger Thomas Berglund som körde tävlingen.

– Vissa partier var tuffare än Novemberkåsan, absolut.

Le Mans

24-timmarsloppet i Frankrike är en klassiker som körts sedan 1923. Förarna kör i ett lag och bilarna kan nå hastigheter på 420 km/timmen.

– Det är en riktig utmaning, adrenalinet är på topp hela tiden och när tävlingen är över är man helt utmattad i flera dagar, säger Eje Elgh som kört loppet 12 gånger.

– När jag började köra det i början av 1980-talet var det betydligt farligare än det är i dag. När man var på väg hem så tänkte man ”Jag överlevde den här gången också”.

Dansken Tom Kristensen har vunnit tävlingen åtta gånger.

Indy 500

Tävlingen på Indianapolis Motor Speedway har körts sedan 1911, med uppehåll under världskrigen, och känns som ovalbanornas urmoder. Den avgörs under tre veckor, även om själva finalen är ett lopp som körs i 200 varv. Hastigheterna är enorma och bilarna ligger väldigt nära varandra. Smäller det är det ingen liten krasch, då är det en explosion. Totalt har 14 förare omkommit under loppet, den senaste var Swede Savage 1973, men 1987 omkom en åskådare sedan Tony Bettenhausen förlorat ett däck som flög upp på läktaren.

Den ende svensk som vunnit loppet är Kenny Bräck, 1999.

FAKTA

Annas motorlista

Pole position

1) Joachim Ljunggren

VM-trea i enduro och nu antar han utmaningen Novemberkåsan, världens tuffaste Endurotävling.

Sedan flyger han vidare till USA och Las Vegas där han kör US Indoor Endurocross.

Svensken var förövrigt sexa i den första deltävlingen av inomhus-VM.

2) Kimi Räikkönen

Hans båda managers har varit i McLarens fabrik i Woking. Steve och David Robertson var på besök där i onsdags och träffade Martin Whitmarsh.

Ett besked om framtiden väntas de närmsta dagarna.

3) Casey Stoner

Han avslutade MotoGP-säsongen med den bästa tiden på testerna i Valencia. En liten tröst för att han missade VM-bronset i MotoGP.

4) Danica Patrick

Det snackas om att hon ska byta IndyCar mot NASCAR och de flesta är positiva.

– Jag ska hjälpa henne, säger JP Montoya och Dale Earnhardt Jr. säger:

– Hon vore riktigt bra för NASCAR.

5) Jarno Trulli

F1-föraren ska testa för Michael Waltrips NASCAR-team den 16-17 november.

– För oss är det allvar, säger teamägaren.

– Jag vet att han gör det för att det är skoj, men det kommer att vara ett viktigt test för honom.

6) Timo Glock

Tysken var nästan klar för Renault, men nu har det ryktats om att teamet ska lämna F1 och det gör att Glock letar efter alternativ. Nu talar det mesta för att han kör för Manor nästa år.

7) Mattias Ekström

2010 ska han ta revansch i DTM och säsongen startar redan den 25 april på Hockenheimring. Finalen körs på samma ställde den 10 oktober.

8) Michael Schumacher

Sent ska syndaren vakna. 12 år efter VM-finalen i Jerez när han försökte köra Jac Villeneuve av banan så ångrar sig tysken:

– Om jag skulle få leva om mitt liv finns det vissa saker som jag skulle göra annorlunda, som till exempel Jerez 1997, säger han enligt motorsporttotal.

9) Kamui Kobayashi

Han hoppades på att få köra för Toyota, men den drömmen sprack. Nu vill Toyota hjälpa honom att hitta en F1-plats i ett annat team:

– Han är fortfarande en förare i ”Toyota Young Drivers Programm ”och hans kontrakt med TMG löper vidare, säger en talesman till Auto, Motor und Sport.

– Vi gör det vi kan för att hitta en förarplats i ett annat F1-team.

10) Flavio Briatore

FIA stängde av honom och Pat Symonds stängdes, Briatore på livstid och Symonds på fem år. Nu drar Briatore FIA inför rätta. Han kräver ett skadestånd på en miljon euro (10 miljoner kronor) och Symonds ska stötta honom under processen.

Motorstopp

Yamaha.

Det är bråk i teamet. MotoGP Världsmästaren Valentino Rossi ställer ett ultimatum för att stanna.

– Antingen förlänger ni med mig eller Jorge Lorenzo.

Efter 2010 vill han inte köra i samma stall som VM-tvåan och han erkänner att han har ett erbjudande från Ducati.