Hansen: ”Det gäller att behålla hungern”

Trots fjorton EM-titlar är Citroënföraren Kenneth Hansen inte mätt på segrar

Foto: Hansen Motorsport
Kenneth Hansen är redo för att försöka ta sin femtonde EM-titel i rallycross.
SPORTBLADET

Kenneth Hansen är rallycrossens meste mästare. Han har redan fjorton EM-guld, men har inte tappat smaken för nya titlar.

– Trots att jag varit med så länge har jag fortfarande mycket att lära, säger han.

Den 1-2 maj körs premiären i Montalegre i Portugal och Kenneth Hansen vill gärna få mäta krafterna med de övriga toppförarna. Hans bil, en Citroën C4 är uppdaterad och teamet håller på med de sista testerna innan bilen är klar för race.

– Materialmässigt har vi spetsat till det sedan förra året. Vi har lite mer effekt i bilen och vi har jobbat mycket med körbarheten, att bilen ska vara bred i registret, förklarar Kenneth Hansen för Sportbladet.

Strul med motorerna

Förra året slutade Hansen trea i EM. Han var 22 poäng efter Michael Jernberg som var tvåa och till Sverre Isachsen som vann, var det ytterligare nio poäng. Det var två elfteplatser som ställde till det för Hansen och som gjorde att han inte förmådde slåss om titeln.

– Förra året hade vi ingen tillförlitlighet i motorerna. Det har vi förhoppningsvis nu. Vi har också jobbat mycket med chassit för att få en smidig bil. När man ska ha ner all den här effekten i marken blir bilarna ofta lite bockiga och kantiga, det gäller för alla. Vi har försökt göra vår C4:a mer som en vanlig bil, säger Hansen.

Fjolårets tredjeplats svider fortfarande en smula, erkänner mästaren.

– Det var mitt sämsta resultat på många år. Men det var nog ganska rättvist, vi var inte bättre än så. Vi vann den första tävlingen och sedan trodde vi nog att vi var på en högre nivå än vi i själva verket var, summerar han.

Tekniken en morot

Trots berget av EM-guld, har Kenneth Hansen inte fått nog. I år har han också 23-årige Liam Doran med i teamet, vilket är en sporre.

– För att bli bättre måste man jobba framåt med materialet. Det är den största risken om man vunnit, att man slår sig till ro. Man gör kanske inte så många förbättringar på bilen och man vågar inte ta risker, då är det svårt att försvara sin titel. Jag blir också bättre personligen av att jobba med tekniken runt bilen och att få med en yngre förare i teamet. Trots att jag varit med så långe finns det fortfarande mycket att lära. Det svåraste är att bibehålla hungern, för man är kanske inte lika lättmotiverad som förut.

Premiären på banan i Montalegre blir tuff för Hansen. Den knixiga banan har sällan passat honom.

– Det har ofta gått bättre för mig på snabbare banor. Montalgre är slagig, den ändras mycket och man kan använda kerbsen och gena. Höjden påverkar också effekten i bilen en del och det är lätt hänt att man får för mycket fart med sig in i några av svängarna och det straffar sig när det gäller varvtiderna. Man måste ta det lugnt och inte ladda för hårt.

Jokerspåret kan också komma att spela en nyckelroll.

– Det finns inget facit när man ska ta jokerspåret, men det är ofta en fördel att ta det tidigt. Särskilt i finalerna där det händer mycket på första varvet. Men det varierar mycket beroende på vilken position man själv har, säger Hansen.

FAKTA

Så körs EM

1-2 maj, Montalegre, Portugal

8-9 maj, Cohiniac, Frankrike

30-31 maj, Wootton, England

5-6 juni, Nyirad, Ungern

3-4 juli, Höljes, Sverige

10-11 juli, Kouvola, Finland

7-8 augusti, Maasmechelen, Begien

14-15 augusti, Buxtehude, Tyskland

11-12 spetember, Slomczyn, Polen

18-19 september, Sosnova, Tjeckien

Förarna har rätt att räkna bort två av sina sämsta resultat. Ett resultat av de fem första tävlingarna och ett av de fem sista, får dras bort.