Tekniska problem sänkte Jernberg och Eriksson

Punktering och motorras förstörde för svenskarna

Foto: Skoda Sverige
En punktering och en missad omstart sänkte Michael Jernbergs hopp om A-final på Lydden Hill.
SPORTBLADET

När Rallycross Norden kördes i Arvika för knappa två veckor sedan fick Michael Jernberg se sig slagen av Sverre Isachsen.

Och norrmannen verkar ha fått upp farten även i EM, i går han bärgade årets första EM-vinst på Lydden Hill.

Jernberg var inte den ende svensk som hade det motigt, även Andréas Eriksson drabbades av tekniska problem.

Foto: Lennart Pettersson
Andréas Eriksson sköt motorn redan på träningen och sedan var det inget som stämde under EM-tävlingen i England.

Men det började bra för Michael Jernberg, han hade en plats i A-finalen i sin hand efter att ha blivit fyra respektive femma i de första två kvalomgångarna. Men i det tredje kvalheatet gick det åt pipsvängen.

– Jag tog starten i mitt heat och ledde stort när jag körde punktering, förklarar Jernberg i ett pressmeddelande.

I stället för A-final blev det alltså B-final. Men chansen att gå vidare var inte borta, allt som krävdes för avancemang var en seger i B-finalen. Jernberg startade från pole position och tog kommandot i B-finalen.

Sist i väg efter omstart

– Men så krånglade det för Pat Doran som blev stående tvärs över banan. Finalen flaggades av och i omstarten stämde det inte alls. Bilen gick i källaren och jag kom i väg sist av alla, säger Jernberg besviket.

Trots en frenetisk uppkörning blev Jernberg inte bättre än fyra i heatet och därmed var chansen till A-final borta. Han slutade nia och tappade många EM-poäng.

Eriksson sköt motorn

En som också hade det motigt var Andréas Eriksson. Hans motor gick sönder redan på träningen och han missade också det första kvalheatet eftersom teamet inte hann byta motor. I det andra kvalheatet gick turboslangen sönder, Eriksson misslyckades med att få till en slagkraftig tid och fick nöja sig med sjuttonde plats.

– Det är inte varje dag man missar C-final. Det kändes som om det inte spelade någon roll vad jag gjorde, det gick åt helvete ändå. Det är så små marginaler att det blir hopplöst att ta sig tillbaka om man missar tidsträningen, säger Andréas Eriksson till Sportbladet.

Det blev i stället norskt i topp i tävlingen, Sverre Isachsen vann före Kenneth Hansen och Liam Doran.

FAKTA

Resultat EM Lydden Hill

1) Sverre Isachsen, NO, Ford Focus

2) Kenneth Hansen, SE, Citroën C4

3) Liam Doran, GB, Citroën C4

4) Francois Duval, BE, Ford Focus

5) Stig-Olov Walfridson, SE, REnault Clio

6) Tanner Foust, US, Ford Fiesta

EM-tabellen efter tre deltävlingar

1) Sverre Isachsen, 54 poäng

2) Michael Jernberg, 48 poäng

3) Kenneth Hansen, 43 poäng

4) Liam Doran, 43 poäng

5) Stig-Olov Walfridson, 24 poäng

6) Andréas Eriksson, SE, Ford Fiesta, 21 poäng

7) Tanner Foust, 20 poäng

8) Kevin Procter, GB, Ford Focus, 17 poäng

9) Jos Kuypers, NL, Ford Focus, 17 poäng

10) Mats Lysen, NO, Ford Fiesta, 15 poäng