Kenny Bräck tävlar i X Games i år igen

Ska försöka försvara sin guldmedalj från i fjol

SPORTBLADET

Förra året var Kenny Bräck i final i X Games där han mötte Travis Pastrana. Stjärnmötet slutade med vinst och guldmedalj för Bräck som nu återvänder till X Games för att försvara sin titel.

– Oddsen är emot mig att vinna två år i rad, men vi åker dit för att vinna, säger Bräck när Sportbladet träffar honom på Strängnäs motorbana.

Foto: Magnus Liam Karlsson
Kenny Bräck ska försvara sitt guld från X Games i fjol.

Årets X Games äger rum i Los Angeles och körs den 29 juli till 1 augusti. Tävlingen beskrivs bäst som ett OS för extremsporter, man tävlar bland annat i motocross, freestyle, supermoto och rally racing, den gren som Bräck vann i fjol.

Tillbaka till X Games

Rally racing går till så att två förare tävlar mot varandra på en parallellbana. Nytt för i år är också att man ska tävla i rallycross, eller superrally som grenen kallas i USA, där fyra bilar möter varandra i varje heat.

– Det var ju egentligen en engångsföreteelse att jag var med i fjol, men så fick jag frågan igen av Göran Henriksson på Olsbergs. Och eftersom bilen och teamet finns så åker vi dit igen, säger Kenny Bräck till Sportbladet.

Olsbergs har byggt fyra bilar till X Games, förutom Kenny Bräcks bil så står man bakom de bilar som rattas av Tanner Foust, Ken Block och Brian Deegan. Alla fyra kommer att tävla både i rally racing och superrally-klasserna så det blir ett intensivt schema för förarna eftersom klasserna körs med bara några timmar emellan.

Bräck har haft en dag på sig att testa sin bil här i Sverige, sedan blir det en till testdag när teamet har kommit över till USA.

– Jag har inte tränat mer än förra året. Men känslan sitter i ryggmärgen och jag har fortfarande nytta av alla år jag tävlat. Saker händer ju inte så fort i rallycrossen som jag är van vid från banracingen så jag hinner fortfarande reagera, men jag blir ju också äldre, skrattar Kenny Bräck.

Har testat däck

Eftersom det är fritt att välja däck till tävlingen har han passat på att prova olika modeller.

– Vi har haft en massa slicks som vi skurit mönster i själva. Vi har också försökt simulera slingor på både asfalt och grus, men vi vet inte alls hur banan kommer att se ut, förklarar han.

Det stora megahoppet från fjolåret är dock kvar, men något modifierat så förare som inte har möjlighet att ta hoppet kan köra runt.

– Det var mycket som var nytt i fjol, megahoppet har en tio meter lång ramp och man flyger 25 meter. Det är inte så enkelt. Man fick göra ett försök och sedan började tävlingen, berättar Bräck som har fördelen av att vara seedad inför årets start.

Men trots seedningen räknar Bräck med att det blir svårt att upprepa fjolårssegern. Bäst segerchanser tror han att han har just i rally racing, rallycross har han ju inte kört så mycket sedan inhoppet i Höljes förra året.

– Det blir en tuff tävling, det är ju väldigt chansartat eftersom man möter varandra i utslagningsheat, misslyckas man är man borta direkt. Ingen kan göra en perfekt tävling, det handlar om att minimera misstagen och improvisera.

Under testdagen har teamet också jobbat med bilen.

– Jag vill ha en bil som är lättkörd och har bra grepp. Vi har ändrat den så den ska bli mer lättkörd, för vi tror att banan kommer att bli mycket knixig. Sedan jobbar vi med motorn för att få den att dra mer på låga varv. Just nu går den mycket på toppen och det är bra på rakor, men det gör också bilen svårare att kontrollera, förklarar Kenny Bräck.