Motorälskarnas paradis

Foto: Henrik lindsten
26 000 kommer till Mantorp Holländska Annemieke Kraay (översta till höger) följer racen från läktaren på Mantorp med stor entusiasm. Döttrarna Anouk och Nina har på sig de nödvändiga hörselskydden.
SPORTBLADET

MANTORP. Ljudet är öronbedövande och lukten av bränt gummi ligger tät över området.

Dragracingveckan på Mantorp Park är motorälskarnas paradis – och en fest för alla.

En finländsk backhopparstjärna kämpar om EM-titeln, en stålmormor förbereder sig för comeback och två dragracingfantaster förlovar sig.

I depån.

Överallt pågår ständig aktivitet.

Mekaniker och förare förbereder bilar och motorcyklar, publiken fäller upp solstolar och barn

i stora hörselkåpor kryssar sig fram mellan ekipagen.

Med ett vrål drar två bilar iväg på raksträckan och lämnar ett moln av rök efter sig.

Motorfesten Veidec Festival, den årliga dragracingtävlingen i Mantorp utanför Linköping, är i full gång. Och under veckans tävlingar väntas över 26 000 åskådare passera huvudentrén.

Mitt i vimlet: Peter Holm och Jeanette Westman från Söderhamn.

De besöker samtliga dragracingtävlingar i Sverige, men årets besök på Mantorp Park blir något alldeles extra.

– Vi har åkt hit för att vi ska förlova oss här i morgon (läs i dag), säger Peter Holm.

– Jag har haft lite kontakt med schweiziske Top Fuel-föraren Urs Erbacher på Facebook, så vi tänkte stå vid hans bil. På var sin sida.

Speciell öppenhet

Speciellt för dragracingen är just öppenheten, där publiken är välkommen in i depån. Men när själva bröllopet går av stapeln återstår att se.

– Vi var på roadracing i Orsa vid midsommar. Då var det två par som gifte sig på plattan, och när balladerna tonat ut hörde man ett ”brooooom” i bakgrunden. Ska jag gifta mig ska jag gifta mig så, säger Jeanette Westman.

Paret är långt ifrån ensamma om att känna sig som hemma i dragracingmiljön.

Ett stenkast från Erbachers dragster gläds 1970-talets dragracingikon Rosie Millberg över sin comeback – efter 32 års uppehåll.

1974 blev Millberg första svenska kvinna att tävla enbart mot män. Nu återupptar hon karriären, i dragracingens monsterklass Top Fuel.

57-åringen avverkade två licenslopp i onsdags, men saknar fortfarande licens för att tävla.

– Mitt barnbarn kallar mig ”racingmormor”, säger hon.

– När vi rullade fram bilen och jag satt fastklämd med 8 000 hästkrafter i ryggen tänkte jag ”shit, vad har jag gett mig in på?”. Men det var fantastiskt. Jag stortjöt när jag gått i mål.

Hon hyllar folkfesten i Mantorp:

– Det jag har saknat mest är teamkänslan och allt runt omkring. Alla kan ju köra. Unga, gamla, kvinnor och män.

Ahonen – fyra efter kvalet

Faktiskt är det så att också idrottsstjärnor som har sin hemvist i helt andra sporter kan glänsa på dragracingbanan.

Det är en av Finlands största idrottsprofiler – femfaldige backhopparvärldsmästaren Janne Ahonen – största exemplet på.

Under gårdagens kval i EM-klassen Top Fuel hade Ahonen fjärde bästa tid, och 33-åringen satsar på att ta hem hela mästerskapet. Ahonen, som gjorde comeback i backhoppningen i fjol och nu satsar vidare på skidorna, har varvat sporterna sedan 2003.

– De har många skillnader, men också likheter. Båda handlar om fart och reaktion, säger han.

– Men när jag är här känner jag mig fri från backhoppningen.

EM-klasserna i all ära. Veidec Festival är lika mycket en tävling för ”amatörerna”, eller de så kallade instegsklasserna.

”Man blir lite lomhörd”

Nästan så långt bort från kungaklassens bilar som man kan komma tar 64-årige Per Olov Forsberg hand om sin Chevrolet från 1966. Och laddar för race mot andra trimmade standardbilar.

– Det sociala i depån är det bästa. Man lånar grejer av varandra och det är i regel bra sammanhållning, säger han och försöker överrösta motorljudet:

– Jag var med första gången 1972. Man blir lite lomhörd...

FAKTA

Veidec Festival – Europas största dragracingtävling

Arrangeras för 37:e året i rad, på Mantorp Park utanför Linköping.

Tävlingens kallas även Drag Festival, men sedan 2003 är Veidec huvudsponsor.

Arrangemanget, som går av stapeln sista veckan i juli varje år, lockar tiotusentals åskådare och är en av Sveriges största motorfester.

Åtta klasser (fem för bilar och tre för motorcyklar) har EM-status och ingår i EM-serien för dragracing. Av dessa är bilarnas Top Fuel-klassen själva symbolen för sporten.

Utöver EM-klasserna körs ytterligare nio klasser.

Kvaltävlingar körs torsdag-lördag. Finaler på söndag.

Top Fuel: Dragracingbilarnas kungaklass. Körs på en bana om 1? 000 fot (304 meter), och kan komma upp i 500 km/h på mindre än fem sekunder. Motorerna (kompressormatade V8:or med 8,2 liters cylindervolym) utvecklar över 7?000 hästkrafter.

Antal deltagare totalt: 350 team.

Nationer representerade: 12.

Prispengar: 120?000 kronor till vinnaren i Top Fuel (för hela Veidec Festival – 1,5 miljon kronor).

Publik: 26 000-28 000 totalt.

Publikentré: 250 kronor. För bästa sittplats, 200 kronor till.

Antal funktionärer: 600.

BETYG

Korven:

Stort utbud och bra smak. Professionellt intryck av hela matserveringen. Extra plus till personalen – som imponerade med att expediera på tyska.

Drycken:

Varierande dryck till försäljning. Kaffe och läsk för barnfamiljerna – starkare utbud i serveringstälten.

Stämningen:

Öronbedövande ljud, men det är ljudet och farten som lockar dragracingentusiasterna. Lugn atmosfär, men ändå en stor motorfest med ett myller av folk i alla åldrar.

Publiken:

I egna solstolar eller på bästa läktarplats. Oavsett sittplats har publiken en sak gemensamt: Här finns inga ”turister”. Åskådarna är inbitna dragracingvänner.

Vädret:

Började bra, efter inställda lopp under en regnig torsdag. Men under fredagseftermiddagen började det droppa igen – vilket störde kvalprogrammet.