Svensken som kör i Schumachers hjulspår

Eriksson på väg mot mästartiteln i formel 3

Foto: jimmyracing.com
Eriksson mot mästartiteln i Tyskland
SPORTBLADET

Två pallplatser – och Jimmy Eriksson kör i Michael Schumachers hjulspår.

Mot titeln i F3.

– Det var ett steg i rätt riktning mot det ultimata slutmålet, säger svensken.

Jimmy Eriksson som kör för Lotus är i en klar ledning av tyska Formel 3. Under helgen körde serien på EuroSpeedway Lausitz och han var tvåa respektive trea under lördagen och sexa under söndagen, där han tappade jämfört med täten resan under det första varvet.

– Ur mästerskapssynpunkt var det här ännu en bra helg för oss, men vi hade inte möjlighet att slåss om segrarna och vi hade hoppats på att kunna vara ännu mer konkurrenskraftiga än vad vi var, säger Jimmy Eriksson.

– Vi saknade en del fart i framför allt de snabba kurvorna, där bilen var väldigt understyrd och gjorde det svårt för oss att attackera våra rivaler. Jag tror att jag maximerade bilens prestanda när jag körde in som trea i kvalet i fredags, och att kunna åka härifrån med två pallplatser känns helt okej mot bakgrund av att vi inte har hittat riktigt rätt den här helgen.

Leder med 86 poäng

Resultatet gör att han nu leder mästerskapet med 86 poäng när två deltävlingar återstår och han har chansen att ta hem titeln redan i samband med nästa deltävling som körs på Nürburgrin den 14-16 september. Ingen svensk har tidigare vunnit tyska F3, men bland segrarna finns meriterade förare som den sjufaldiga F1-världsmästaren Michael Schumacher och danske Tom Kristensen som är historisk med sina åtta segrar i Le Mans 24-timmarslopp.

– I det läget jag befinner mig i just nu är det lätt hänt att man börjar tänka på vad det skulle innebära att vinna titeln, men det är otroligt viktigt att fortsätta behålla fokuseringen och inte ta ut någonting i förväg, säger Jimmy Eriksson.

– Jag vet att jag har ett bra utgångsläge inför de avslutande två deltävlingarna, men det är ingenting jag tänker på. Jag kommer fortsätta att ta ett race i taget, och även om jag har en matematisk möjlighet att avgöra redan på Nürburgring finns det fortfarande mycket som kan gå fel. Den här helgen var ett steg i rätt riktning mot det ultimata slutmålet, men vi är inte där riktigt än.