P-G körde på sten

Fjädringen gick sönder och Andersson fick bryta på SS3

Foto: Tony Welam
P-G Andersson, här udner shakedown, tvingades bryta på SS4 efter att ha kört på en sten.
SPORTBLADET

Löst grus på vägarna gjorde första dagen av Rally Jordanien lurig för förarna. Sébastian Loeb som startade först hade svårt att få till några bra tider, Istället var det Jari-Matti Latvala som tog kommandot på de inledande sträckorna.

Svenskarna började också mycket bra.

Inledningen på Rally Jordanien såg ljus ut med svenska ögon sett. P-G Andersson gick ut hårt och tog hand om ledningen i SWRC-klassen.

– Det är mycket svårt och halt. Man måste vara försiktig. Kör man för hårt här, kan man väldigt lätt åka av, rapporterar P-G Andersson via sin webbplats.

På SS2 körde Andersson till sig åttonde bästa tid totalt och kröp upp som nia totalt sett. Naturligtvis ledde han SWRC-klassen och det såg stabilt ut.

Körde på sten på SS3

Men på SS3 tog det stopp. Andersson körde på en sten och den tog så illa att ekipaget tvingades stanna.

– Fjädringen gick genom huven, det var mitt fel, suckade Andersson som därmed fick bryta.

Även Patrik Sandell som skuggade på en femteplats i klassen fick problem på SS3. Han körde sönder ett styrstag och stannade inte långt i från P-G. Sandell fick också bryta, antagligen med en trasig diff.

Bättre gick det dock för Patrik Flodin i PWRC-klassen. Svensken visade att han behärskade det luriga rullgruset och kunde direkt gå upp i ledningen. Men på tredje sträckan tappade Flodin tid och halkade ner till tredje plats.

På SS4kunde Flodin återta täten.

– De två första sträckorna gick bra, men på tredje sträckan skadade vi styrarmen. Styrningen var 45 grader åt vänster, så det var väldigt svårstyrt. Men vi fixade till det provisoriskt innan SS4. Våra däck är helt slut nu så det är väldigt halkigt. Jag tror att vi måste slå ner lite på farten nu så vi klarar av hela rallyt, säger Flodin i ett uttalande på sin webbplats.

I huvudklassen gynnades förarna som startade något längre bak i fältet. Sébastien Loeb som var först ut hade svårt att få till tiderna på det lösa underlaget. Istället var det Jari-Matti Latvala och Petter Solberg som gick upp i täten. Men Citroën var inte avhängda. Dani Sordo klev upp i ledningen efter tre sträckor. Mikko Hirvonen hade problem, han förlorade cirka 10 sekunder när han fick motorstopp två gånger på den första sträckan.

Efter fyra sträckor leder Jari-Matti Latvala, 0,4 sekunder före Dani Sordo. Petter Solberg är trea och Sébastien Ogier ligger fyra. Hans landsman Loeb är femma medan Mikko Hirvonen är sexa.

ARTIKELN HANDLAR OM