”Asfaltkörning är inte lika lätt för mig”

Hirvonen som trivs bättre
på grus har specialtränat

Foto: AP
Mikko Hirvonen har gnuggat teknik för att kunna utmana Sébastien Loeb på asfaltvägarna i Bulgarien.
SPORTBLADET

Fordförarna Mikko Hirvonen och Jari-Matti Latvala har kämpat hårt för att bli bättre på asfalt. Allt för att kunna slå Citroën.

Hirvonen har till och med gått kurs med experten Rob Wilson för att lära sig mer.

Senast VM-förarna tävlade på asfalt var i den spanska deltävlingen i oktober i fjol. Mikko Hirvonen och Jari-Matti Latvala har därför testat och tränat intensivt för att gnugga bort rattrosten och förbättra tekniken på underlaget.

Svårt för asfaltkörning

– Asfaltkörning är inte lika lätt för mig som att köra på grus. Jag vet vad jag ska göra, men jag måste få det att sitta i ryggmärgen så jag gör det automatiskt utan att tänka. Jag har lärt mig vad jag behöver förbättra och nu känns det mycket bättre, säger Mikko Hirvonen till wrc.com.

Även Jari-Matti Latvala har haft svårt på underlaget.

– Förut har jag ibland känt mig obekväm med att köra på asfalt. När vi testade så tränade jag på att hitta rytmen i att köra på ytan på underlaget. Sedan fokuserade jag på att köra städat och undvika ryckiga kurvor, förklarar Latvala som också tycker att han gjort framsteg, för wrc.com.

Däcken kan avgöra

Vid Rally Bulgarien kommer man att använda säkerhetsfunktionärer som kör sträckorna innan VM-förarna och sedan ger råd om däckval och förändringar i underlaget. Det är första gången sedan Rally Irland 2009 som man återgår till detta. Däckvalet kan som så ofta under asfaltrallyn bli avgörande eftersom väderförhållandena kan påverka mycket.

– Vädret i bergen är alltid oförutsägbart och blöta vägar kan snabbt torka upp. Vi måste vara beredda på allt, säger Jari-Matti Latvala.