Väl godkänt för P-G

”Ford är nöjda, de tyckte
att jag körde smart”

Foto: Stobart Motorsport
P-G Andersson och Jonas Andersson klarade debuten i WRC-Forden på att bra sätt.
SPORTBLADET

P-G Anderssons och co-drivern Jonas Anderssons uppdrag i Bulgarien var tydligt. Att ta Forden i mål och plocka VM-poäng.

– Jag kände ingen press och jag var inte nervös. Det gick jättebra och Fordteamet tyckte jag körde smart, säger Andersson till Sportbladet.

Foto: Stobart Motorsport
P-G Andersson kunde slå både Mikko Hirvonen och Jari-Matti Latvala på några av sträckorna.

Senast P-G Andersson körde ett VM-rally på asfalt var på Korsika 2008. Och Fordbasen Malcolm Wilson stack inte under stol med att han ville testa svensken på ett underlag som inte tillhör P-G:s favoriter.

Asfalt ingen favorit

– Min plan var att ta ut P-G ur hans bekvämlighetszon för att se hur han sköter sig under ett asfaltrally, förklararde Wilson för wrc.com.

Ordern från Ford var att genomföra rallyt och plocka poäng.

– Vi började lite försiktigt för jag behövde komma in i rytmen och hitta bromspunkterna. Jag är mest nöjd med hur vi la upp tävlingen, att vi stegvis blev snabbare och snabbare och kunde vara med och matcha Hirvonen och Latvalas tider, säger P-G Andersson till Sportbladet.

Asfaltkörning är annorlunda än att köra på grus. Marginalerna är mindre och det gäller att vara mer exakt i inbromsningarna.

– Det som skiljer är fästet och linjerna. Sedan kör man ju inte så ofta på asfalt. För mig var det två år sedan sist och jag var verkligen ringrostig de första två sträckorna. Då var jag bara tvungen att göra mig hemmastadd i bilen, säger P-G Andersson.

Fel däckval

Under lördagen missade Ford stort genom att välja fel däck eftersom man inte förväntade sig att det skulle regna, vilket gjorde att man tappade massor av tid. Det ställde till det både för fabriksförarna Mikko Hirvonen och Jari-Matti Latvala men även för det svenska ekipaget.

– Det här är ju kanske ingen asfaltbil. Vi gjorde lite ändringar och det gick åt rätt håll, men Citroënbilarna går ju som själva djävulen. De har helt annan motor och utväxling. Sedan tycks ju fransmännen ha något som ingen annan har. Jag vet inte vad det är, men fort kör de, säger P-G Andersson.

Svensken visade god kampvilja och var som bäst sexa på ett par sträckor. Han lyckades också vara snabbare än både Mikko Hirvonen och Jari-Matti Latvala flera gånger.

– Jag var ganska lika med dem. Det var vissa sektioner där jag tappade tid. När jag inte var helt säker på noterna så slog jag av lite, säger P-G Andersson.

Han blev totalt sjua, en minut bakom Jari-Matti Latvala och knappt två minuter efter Mikko Hirvonen. De båda fabriksförarna blev sexa och femma.

Känner du att du kan matcha de andra VM-förarna?

– Ja, på grus kan jag det, kanske inte riktigt på asfalt.

Blir det fler chanser att hoppa in hos Stobart?

– Inget är klart ännu, men Henning Solberg ska ju köra Super 2000-bilen i bland annat Tyskland, så det kanske kan bli det om Ford inte hittar någon annan förare. Jag skulle gärna bli mer involverad i det här teamet och försöka jobba mig in.

FAKTA

Tre frågor till P-G Andersson

Vad tror du, har du chansen att få en VM-styrning?

– Det är mitt mål. Först måste man ju visa att man hör hemma i VM och jag tror att de sportsliga resultaten går före det ekonomiska. Jag har flera bollar i luften, men just nu vet jag inte alls hur det kan gå. Det är nog först i höst jag kan få en känsla för hur det ska bli. Allt ändrar sig fort.

Tror du att nästa års övergång till Super 2000-reglementet kan öppna för fler bilar i VM?

– Jag tror inte att det blir fler bilar per märke, det blir nog två som det är nu i fabriksteamen. Men det kan nog bli lättare att driva kundteam. Sedan är ju Mini på väg in i VM, så visst finns det chanser att komma in i andra team.

Nästa VM-deltävling är Jyväskylärallyt i Finland där du är tillbaka i Skodan igen. Vad tror du om dina chanser?

– Jag tror att rallyt kan passa mig, men det kommer ju att passa många finländare också. Särskilt Jari Ketomaa, han kan nog bli riktigt vass där. Det kommer att bli en tuff tävling.

ARTIKELN HANDLAR OM