Flodin tappade segern – efter 5 punkteringar

Foto: URT-team
Patrik Flodin fick bryta Rally Gukovo efter fem punkteringar.
SPORTBLADET

Rally Gukovo i Ryssland blev en mardröm för Patrik Flodin. Han låg tvåa och hade häng på en seger, men alldeles för många punkteringar blev svenskens fall och han tvingades bryta.

Patrik Flodin har i helgen varit i Ryssland för att köra Rally Gukovo, en av deltävlingarna i det ryska mästerskapet. Underlaget är minst sagt udda – jord och vatten.

– Man har plogat upp vägar på åkrar och ängar. Det finns inga träd så det är mycket svårt att få några referenspunkter. Vägarna påminner på sätt och vis om våra vintervägar, men i stället för snö som i våra plogkanter finns det jordvallar. De kan skydda en från att åka av, men samtidigt vara mycket förrädiska om man kör för fort in i dem. En annan sak vi inte är vana vid i Norden, är att rallyt körs i älvar och flodfåror. På en del ställen är det rätt hög vattennivå så där gäller det att passa motorn så man inte får vatten i luftfiltret, säger Patrik Flodin i ett pressmeddelande.

Flera punkteringar

Det blev ett rally som gick upp och ner för svensken. Det började med att Patrik Flodin var snabbast på den första sträckan, men sedan fick han punktering och rasade ner till sjätte plats. Sedan blev det till att jaga.

– Vägarna är mycket hårdare och i sämre skick än jag trodde, förklarade Flodin i ett uttalande på sin webbplats.

På den fjärde sträckan hade Flodin trots ytterligare en punktering kört upp sig till fjärde plats. Två sträckor senare var ekipaget tvåa. Men ekipaget tappade tid på SS7 och så halkade man tillbaka som fyra igen. Som om det inte var nog fick man tre punkteringar på SS8 och tappade nästan tolv minuter.

Hårda vägar

– Det är helt otroligt. Jag har under hela dagen, fram till sista sträckorna varit säker på att vi ska fixa det, eller åtminstone sluta på pallen. Men allt som har kunnat gå fel, har gjort det, säger Flodin i ett pressmeddelande.

– Det här rallyt tärde hårt på dämparna, som i sin tur orsakade punkteringar. Hälften av de startande har tvingats bryta. Det förargliga är att vi gick ut efter service med målsättningen att ta det lugnt. Men vi klarade oss inte utan problem ändå. Eftersom vi inte tar oss i mål utan att låna ett däck, väljer vi att bryta, säger Patrik Flodin.