Liten sten fällde P-G

Tappade ledningen
efter punktering

SPORTBLADET

P-G Andersson såg ut att dra det längsta strået i en hård sekundstrid med Patrik Sandell och Martin Prokop. Men ett hopp och en ödesdiger landning som resulterade i punktering förstörde segerchanserna.

Foto: Backmans Foto
P-G Andersson.

P-G Andersson var tillbaka i Skodan inför Rally Tyskland och inledde rallyt med gott självförtroende. Efter första dagen var P-G bara 5,7 sekunder bakom Martin Prokop i SWRC-klassen.

Tvåa efter första dagen

– Jag kunde ha inlett det hela lite starkare. På de första tre sträckorna hade jag en miss på varje. Jag snurrade på de två första och fick backa på den tredje sträckan, förklarar svensken i ett pressmeddelande.

Men sedan stämde det bättre, Andersson hittade rytmen och slapp misstag.

På SS9, den tredje sträckan under den andra tävlingsdagen, lyckades svensken pressa sig förbi Martin Prokop och överta ledningen. Men Andersson har knappast haft en lugnt stund, både Prokop och Patrik Sandell har flåsat honom i nacken.

– Det var länge sedan det var en sådan här kamp om sekunderna. Det har verkligen varit otroligt jämt. På sista sträckan hade jag en jäkla tur. I en kurva släppte det och bara framhjulen var kvar i asfalten. Men vi lyckades både hålla oss kvar på vägen och behålla ledningen, säger Andersson i ett pressmedelande.

– Det var väl ingen som trodde att det skulle vara så här, både jag och Patrik Sandell är ju bättre på grus, säger Andersson till Sportbladet.

Efter två dagar ledde P-G Andersson med 4,6 sekunder före Patrik Sandell. Men söndagen inleddes på sämsta möjliga vis för P-G Andersson. På SS15 tog det tvärstopp.

Ödesdiger landning

– I ett hopp landade jag på en sten och skadade fälgen och fick punktering. Då var det nattsvart. Det var full gas som gällde, det fanns inga marginaler, förklarar en besviken P-G Andersson efter att han tappat över tre minuter på grund av incidenten.

Patrik Sandell gick upp i ledningen, följd av Martin Prokop, medan P-G Andersson föll till fjärde plats.

– Jag visste om det där stället där jag fick punktering. Men jag beräknade farten fel. Hade jag hoppat lite längre hade jag klarat mig, säger Andersson till Sportbladet.

Men Andersson visade prov på stor fajteranda, han tog in dyra sekunder på Eyvind Brynildsen och när SS17 var avklarad var Andersson bara 4,3 sekunder efter norrmannen på tredjeplatsen.

Efter SS18 hade Andersson plockat ytterligare sekunder, han hade gått upp som trea med en sekund till godo på Brynildsen inför den allra sista sträckan.

– Det är svårt med superspecialer, kör man för hårt kan man tappa tid och tar man det lugnt så går det inte heller. Det här blev något slags mellanting, men det räckte ju, säger Andersson till Sportbladet.

P-G Andersson höll undan för norrmannen och tog tredjeplatsen med 1,6 sekunders marginal.

– Vi kom hit för att vinna och det såg bra ut de första två dagarna. Tyvärr hade vi en miss på första sträckan idag och tappade segern, men tredjeplatsen är väl lite plåster på såren, säger P-G Andersson till Sportbladet.

Patrik Sandell vann klassen före Martin Prokop och P-G Andersson.

FAKTA

Resultat SWRC Rally Tyskland

1) Patrik Sandell, SE, 4.17.37

2) Martin Prokop, CZ, 4.17.41

3) P-G Andersson, SE, 4.20.49

4) Eyvind Brynildsen, NO, 4.20.52

5) Xavier Pons, ES, 4.23.37

6) Michael Kosciuszko, PL, 4.40.48

7) Bernardo Sousa, PT, 4.41.46

8) Albert Llovera, AD, 4.47.17