RALLYFESTEN

Möt ostoppbara Loebs
tuffaste utmanare i år:
”Jag kör för att vinna”

Foto: Scanpix
SPORTBLADET

EKSHÄRAD. Rallykungen Sébastien Loeb, 36, är på väg att lämna sin tron.

Kronprinsen heter Sébastien Ogier, 27, – och redan i år kommer tronföljaren utmana superstjärnan.

– Jag kör för att vinna, säger Ogier.

– Han är motiverad och vill vinna över mig, säger Loeb.

I kväll drar Sweden Rally igång i Värmland. I rampljuset står som alltid den ständige rallystjärnan Sébastien Loeb. Med sina sju raka VM-titlar är han den främste rallyföraren genom tiderna.

Men efter säsongen kan den fantastiska karriären vara över.

Loeb har börjat snegla mot banracingens DTM i hopp om att finna nya utmaningar och färre resdagar. När han kliver ner från kungatronen måste Citroën hitta en ersättare. Och allt tyder på att arvtagaren finns i Sébastien Ogier. Redan i fjol besegrade Ogier sin landsman vid några tillfällen.

Utmanas på riktigt

Men nu vill den tilltänkte kronprisen utmana rallykungen på allvar.

– Loeb och jag startar på samma nivå i år. Så ser jag det. Men ska jag slå honom måste jag köra väldigt bra, nästan perfekt. Det är alltid han som är ens främsta konkurrent. Men jag kör inte för att sluta som nummer två, säger Ogier.

När Loeb slutar pekar allt på att du ska bli Citroëns nya stjärna.

– Nu är det inte bestämt när han ska lägga av. Så jag försöker att fokusera på det som sker nu. Men mitt mål är såklart att bli försteförare i Citroën och vinna VM. Inom tre år kanske jag är där, säger Ogier.

Blir tuffare i år

Loeb själv är medveten om att han i år, till skillnad från förra äsongen då Dani Sordo var andreförare i Citroëns fabriksstall, nu har en stallkompis som kör för att vinna.

– Séb har gjort mycket bra i från sig. Han är mycket motiverad och vill verkligen vinna över mig, säger Loeb.

Är han den som kommer ta över efter dig?

– Det är mycket möjligt. Han har gjort bra ifrån sig och har en bra chans att bli världsmästare en dag.

Loebs kontrakt med Citroën går ut efter säsongen. Om det blir en fortsättning i WRC-cirkusen är högst tveksamt. Det mesta pekar på att fransmannen nu kör sitt sista rally på svensk mark.

– Vi får se hur det blir. Under säsongen kommer jag ta ett beslut, men just nu vill jag inte tänka på det.

Du har tidigare öppnat för en karriär i DTM. Vad är kittlande med det?

– Det är en ny utmaning och erfarenhet som jag inte är för gammal för. Någon gång måste jag sluta med rallyt men jag vill inte sluta köra för det. DTM är en liknande sport men med mindre risker och mer tid till familjen. Det lockar att få göra något nytt.

ARTIKELN HANDLAR OM