Lär känna världens märkligaste klubbnamn

Speedwayklubbarna har identiteter som inga andra

SPORTBLADET

Varför välja mellan elitidrott och fablernas värld när det finns en sport där metanolpåverkade indianer jagar ylande vargar?

Det handlar om speedway – och världens märkligaste klubbnamn.

Foto: JIMMY WIXTRÖM
Dackarna har hetat som de gör sedan 1950, och namnet kommer efter bonderebellen Nils Dacke.

1947 var året då Marstand härjades av brand, Karin Koch blev vårt första kvinnliga statsråd, lottförfalskaren Kalle Rask rymde från Långholmens fängelse, Henry Ford gick ur tiden, Winston Churchill gifte bort sin yngsta dotter Mary och prins Carl Gustaf fyllde ett år.

Samtidigt, i det tysta, åkte Arne ”Vargfar” Bergström och blivande FIM-delegaten Carl-Gustav ”Pompe” Ringblom till England för att studera speedway.

De kom hem med ett seriekoncept och bestämde sig för ge lagspeedwayen en chans i Sverige.

Sagt och gjort.

Den 3 oktober 1947, i ”Vargfars” älskade Norrköping, slog Stockholm övriga Sverige med 41-31 i det som blev den första lagmatchen på svensk mark.

Allting sig likt

Det brukar heta att sedan den dagen är inget sig likt, men det är just vad det är. Jämför man testserien som infördes året därpå med årets elitserie är likheterna större än skillnaderna.

Klubbar som Indianerna och Vargarna finns med nu som då och det är just de klassiska namnen som har gjort sporten så speciell.

– När de var i England såg de klubbar som Wembley Lions och Wolverhampton Wolves. Inspirationen kom därifrån, säger Åke Bergström, son till ”Vargfar”.

– Ja, England var föregångare och hade redan före andra världskriget lag med olika namn. Kändast var Wembley Lions, som tidigt var dominanter i England, säger Roine Lundström i Speedwayhistoriska föreningen.

Sedan 1948 är det bara tre svenska lagmästare – Vetlanda Motorsällskap, Stockholm United och Västervik – som den oinvigde kan placera på kartan.

Filbyterna, Vargarna, Getingarna, Monarkerna, Dackarna, Kaparna, Bysarna, Smederna, Njudungarna, Indianerna, Örnarna, Rospiggarna, Valsarna, Masarna, VMS Elit och Lejonen har tagit hand om de andra titlarna.

Förvirrande?

Nej, namnen är i de flesta fall valda med omsorg.

”Många skrattar åt speedwaynamnen, men för mig är de klassiska”

Dackarna, Rospiggarna, Smederna, Lejonen, Vargarna och Piraterna har – hur märkligt det än låter – lokal förankring.

– Om man kan sin historia behöver man inte fundera på vad ett lag som Smederna kommer ifrån och de här namnen har ju använts sedan speedwayens barndom. Redan på 1930-talet var det ganska mycket diskussioner om att dra igång en serie efter brittiskt mönster, men inget hände förrän ”Vargfar” tog tag i det. Namnprincipen kommer från England, där seriespeedwayen startade 1929, säger Rolf Nordin, som sedan 1999 har forskat kring klubbnamnen och dess historia.

Majoriteten av klubbarna i speedway-Sverige har valt att behålla sina klassiska namn, men det finns undantag. Njudungarna blev Elit Vetlanda och Skepparna försvann 1993 till förmån för Västervik Speedway.

Andra lagsporter, som hockey och basket, har tagit efter det här med artistnamn. Nu finns det till exempel indianer både i Göteborg och Sannahed utanför Kumla.

– Men till skillnaden från speedwayen har inte hockeyn alls brytt sig om anknytningen till hemstaden. Det är tråkigt. Många skrattar åt speedwaynamnen, men för mig är de klassiska, säger Roine Lundström.

FAKTA

Historien bakom elitserieklubbarnas namn

DACKARNA (Målilla)

Namnet Dackarna – efter bondeledaren Nils Dacke – togs 1950, men omfattade då inte bara Målilla-föreningen utan även samarbetsklubbarna i Växjö, Vimmerby och Nässjö. Tidigare tävlade deras gemensamma lag under namnet Smålänningarna. Sponsorpengarna fick klubben att under en tioårsperiod byta namn till Team Svelux och Luxo Stars, men i folkmun har laget alltid hetat Dackarna.

IKAROS SMEDERNA (Eskilstuna)

Föreningen har sitt säte i Eskilstuna. Smedstan, alltså. Sedan starten 1951 har speedwaylaget kallats för Smederna, som är en klassiker inom speedway-Sverige. Smederna är så vanligt i Eskilstuna med omnejd att även andra idrottsklubbar har burit samma smeknamn. Sedan november 2008 heter föreningen Ikaros Smederna efter huvudsponsorn Ikaros AB.

INDIANERNA (Kumla)

Bakom namnet döljer sig Sven Lindholm. Sme-Sven, som han kallades, var inte direkt på krigsstigen men hade indianfjädrar målade på sin hjälm. När han, som tävlade för Kumla motorsportklubb, i slutet av 1940-talet vann ett heat i en tävling i Stockholm utbrast speakern: ”Det var den där indianen från Kumla som segrade.” Resten är speedwayhistoria. Alternativet som diskuterades är inte lika häftigt. Eller vad sägs om Skomakarna? Klubbmärket är troligtvis hämtat från motorcykeln Indian.

LEJONEN (Gislaved)

I början av 1960-talet föreslog Hans-Erik Hellstrand, från Jönköping, att Gislavedsklubben skulle starta ett speedwaylag. Han nöjde sig inte med det utan bidrog dessutom med ett namnförslag: Smålands Lejon. Hellstrand inspirerades av lejonet i Smålands landskapsvapen och Wembley Lions, som dominerade sporten i början av 1950-talet. Laget tävlade mycket riktigt som Smålands Lejon i reservlagsserien 1963, men redan året därpå – efter ett önskemål från Svenska motorcykelförbundet – kortades namnet ned till Lejonen. Det småländska lejonet ingår även i Dackarnas lagsymbol.

NJUDUNGARNA (Vetlanda)

Smålänningarna tog inför comebacken i elitserien ett nytt namn efter sin huvudsponsor, VMS Elit som senare blev Elit Vetlanda. Klubben hette tidigare Vetlanda Motorsällskap, men är mest känd som Njudungarna. Vetlanda ligger i det som kallas Njudungsbygden. Redan under vikingatiden bildades folklandet Njudung. 1985 var sista, eller senaste året som elitlaget hette Njudungarna.

PIRATERNA (Motala)

Senare delen av 1940-talet utlystes en läsartävling för att få fram namnet på Motalas speedwaylag. Det vinnande förslaget? Radiopiraterna. Det var under det namnet Piraterna 1949 gjorde debut i högsta serien, men namnet kortades ned ganska omgående. I Motala byggdes Sveriges första stora rundradiostation vilket är förklaringen till radiolegendaren Sven Jerring klassiska anrop ”Stockholm-Motala”.

ROSPIGGARNA (Hallstavik)

Namnet förklaras med att Hallstavik, där klubben har sin bas, ligger i Roslagen. Det är inte krångligare än så. Varför laget fram till 1978 gick under namnet Stjärnorna - ett lag med samma namn har funnits i Danderyd - har också sin förklaring. Tilly Källman, en av klubbens sex grundare, döpte 1930 klubben till MK Orion. Det var ett förnuftigt val. Med tanke på framgångarna 1995-2002 var det ingen skillnad på en stjärnbild och Rospiggarnas lagfoto.

SKEPPARNA (Västervik)

På 1500-talet, efter Dackefejden, startade Gustav Vasa ett stort skeppsvarv i Västervik. Speedwayvännerna minns det när de skulle namnge sitt A-lag. Skepparna debuterade i seriesammanhang 1966 och bytte namn efter 1992 års säsong, eftersom både sponsorer och kommunen ville göra reklam för ortsnamnet. I dag heter elitserielaget Västervik Speedway.

VARGARNA (Norrköping)

Klubben bildades av Arne Bergström, mannen som under 1940-talet tog speedwayen från England till Sverige. Han blev känd som ”Vargfar” i hela Sverige, men det var inte han som gav klubben dess namn utan tvärtom. Norrköping var fram till början av 1970-talet känt för sin textilindustri och i Förenade Yllefabrikerna, YFA, ingick ett företag som hette Vargen. Speedwayklubben tog inte bara namnet därifrån utan också sin logotype, genom att spegelvända det redan etablerade varghuvudet. Tupparna, efter ett annat bolag, var ett annat namn som diskuterades.

...och tre andra klubbar:

KAPARNA (Göteborg)

Den konkursdrabbade klubben fanns med i det första officiella lagmästerskapet 1949, men då under namnet Gema, Göteborgs motorallians. Hur spännande låter det i jämförelse med Filbyterna, Griparna, Piraterna och Tigrarna? Inte alls, ansåg tidningen Morgon-Posten och utlyste en pristävling. Bland förslag som Vrålarna, Banditerna, Kållarna, Sniglarna och Raggarna fastnade juryn för Kaparna och Gastarna som namn på klubbens A- och reservlag. Alternativet var Hajarna och Tumlarna. Klubbmärket föreställer två huggare, för att förstärka kopplingen till den klassiske kaparen Lars Gathenhielm, som på uppdrag av Karl XII fredade västkusten.

MASARNA (Avesta)

A-laget hette, precis som klubben i sig, Folkare MK fram till mitten av 1960-talet. Ja, Avesta ligger ju i Folkarebygden. Problemet var att ingen utomstående nämnde laget vid dess rätta namn. Alla pratade om masarna och till slut tog klubbledningen fasta på det. Kulturknutten Otto Walldén, en av klubbens eldsjälar, målade masen som blev en symbol för klubben. Inspirationen hämtade han från Mats Erson i Himlaspelet. Ordet mas kommer just från namnet Mats. Hösten 2008 begärde sig klubben i konkurs.

VALSARNA (Hagfors)

Många tror att namnet kommer från det stora valsverket i Hagfors. Helt korrekt, säger det ena lägret. Fel, fel, fel, säger det andra. Enligt deras version skulle den nybildade klubben 1967 bli en del av Kavaljererna från Karlstad, men sammanslagningen blev aldrig av. Hagforsborna tvingades dansa utan kavaljer och då blev det vals, runt, runt, runt på Tallhults motorstadion.

ARTIKELN HANDLAR OM