– Jag vill bli den förste färgade världsmästaren

Lindbäck vill skriva historia

Foto: Krister Halvars, Magnus Liam Karlsson
Antonio Lindbäck är besviken över petningen. Denna bild är ett montage.
SPORTBLADET

Tre svenskar står på startlinjen i årets första VM-deltävling i speedway i polska Leszno på lördag.

Andreas Jonsson och Fredrik Lindgren har i år sällskap av Antonio Lindbäck, jättetalangen som hamnade snett men som fortfarande har samma målsättning.

– Jag vill bli den förste färgade världsmästaren i speedway, säger han.

Upp som en sol och ner som en... kraschande speedwayförare i slutet av en raka när farten är som högst.

Upp igen, och fortfarande kvar på sadeln.

Livet har varit omväxlande för Antonio Lindbäck, 25. Titta i backspegeln är dock inte hans favoritsysselsättning.

Lärt sig av Rickardsson

– Det finns en mening med allt som sker. Jag vet inte vad som var meningen när det gick snett för mig men nåt var det säkert. Utvecklingen gick inte för snabbt, och nu tittar jag framåt, säger han bestämt.

– Jag är fortfarande samma Anton som när jag slog igenom. Fast jag har mer kött på benen och bättre koll på det som händer runt mig, fortsätter han.

Ha koll på sitt team, och hur man driver det, är det viktigaste han lärt sig av Tony Rickardsson. Den sexfaldige världsmästaren finns fortfarande kvar i Lindbäcks nätverk men på lite större avstånd.

– Han har sitt jobb. Men visst, vi snackar med varandra.

Nöjd med upplägget

Under 2006 visade Lindbäck att han har den kapacitet som krävs för att slåss i VM-toppen. Då var han tvåa i Lettland, trea i Prag. Men 2007, då han senast körde hela VM-serien, gick allt i moll och sen kom problemen slag i slag.

– Det är tuffare i VM-serien nu. Alla har lika bra grejer att åka på, fler förare har kapacitet att vinna VM-tävlingar. Men jag kör mitt race och tycker det fungerar bra.

Till årets säsong valde Lindbäck att åka i näst högsta polska ligan, han kommer också att köra i allsvenskan parallellt med elitserien. Ett upplägg han själv är nöjd med.

– Förra året blev det för lite tävlingar, jag kunde inte hålla formen som jag ville. Att jag tog steget ner i Polen var för att kunna etablera mig lite bättre där.

– Allsvenskan blir också roligare i år med svenska förare som Andreas Jonsson och Magnus Zetterström. Jag får köra för Masarna, min favoritklubb, och allsvenskan funkar bra i stället för att behöva åka till England.

Sune Karlsson/TT