Volvo går till attack mot biogasteamet

Kritiserar att gasbilarna får använda turbo

1 av 2 | Foto: Mediaempire
Christian Dahl tycker att det är en orättvis fördel att biogasbilarna får tävla med turbo.
SPORTBLADET

Förra året var det inte många som uppfattade Volkswagens biogasteam som något hot och teamets båda bilar hamnade långt ner i resultatlistan i STCC.

Men i år har det svängt, teamet leder märkesmästerskapet och nu går Volvostallet till attack.

– Man ska inte få vinna om man inte har en bil som håller sig till grundreglerna, dundrar Christian Dahl, chef för Polestar Racing.

Förra året hade biogasteamet inte mycket att sätta emot i kampen med de andra STCC-teamen. Volkswagens gasbilar var nya i mästerskapet och presterade mediokra resultat. Men i år är ordningen omvänd. Biogasteamet leder märkesmästerskapet och Fredrik Ekblom är trea i förarmästerskapet.

Gasbilarna har turbo

Det här har fått Polestar Racings Christian Dahl att härskna till, Volvoteamets chef gick ut i SVT:s Sportnytt och förklarade att biogasbilen har en orättvis fördel eftersom man tävlar med en turbomotor.

Det Super 2000-reglemente som man tävlar efter är i grunden utformat för bensindrivna bilar med likartade motorer och där är det inte tillåtet att använda turbo. Men biogasteamet får alltså göra det, vilket Christian Dahl inte gillar.

– Det är inte bra för sporten när Volkswagenbilarna kör i från tillverkarna som håller sig till reglementet, säger Dahl till Sportbladet.

– Om Volkswagen vill vara med och vinna på sportsliga grunder måste de hålla sig till reglerna och bygga en STCC-anpassad motor. Det bästa vore om STCC kunde gå tillbaka och sänka laddtrycket för deras turbo till samma nivå som i fjol, fortsätter Dahl.

”Dålig ursäkt”

Biogasteamets chef Tommy Kristoffersson har svårt att förstå Christian Dahls kritik.

– Det handlar inte om att bara trycka på en knapp så går det fortare med en turbomotor. Man gör det enkelt för sig om man skyller på reglerna om man inte kan vinna. Vinner vi i år är det för att vi gjort det bästa jobbet. Det var likadant i fjol när Volvo vann, säger Kristoffersson till Sportbladet.

Polestarchefen har egentligen inget emot Biogasteamet, det som upprör är att reglementet är så luddigt.

– Volkswagen och Tommy Kristoffersson gör ju inget fel, de försöker ju bara göra sitt bästa för att vinna. Det som är synd är att STCC ger dem för stora fördelar. Dagens reglemente är för luddigt och det är bara anpassat efter Volkswagen. Skulle någon annan komma med en gasmotor skulle reglementet falla totalt, säger Christian Dahl till Sportbladet.

”Fritt att köra på gas”

STCC:s vd Bob Huzell går ut och bemöter kritiken.

– Dahls uttalande förvånar mig. om Volvo och Polestar Racing tror att det är en fördel att köra med biogas så står det dem fritt att göra det. Vi har satsat hårt både i resurser och pengar för att skapa ett så sportsligt och rättvist reglemente som möjligt, säger Huzell i ett pressmeddelande.

När Christian Dahl får höra detta protesterar han.

– Det tar ungefär ett och ett halvt år att bygga en gasmotor med turbo och den blir inte klar före 2012. Då finns det inget reglemente eftersom det nuvarande bara räcker till 2011 och då vet vi ju inte alls vilka regler vi ska köra efter. Det är inte bara att byta drivmedel så där. Jag är besviken på STCC för det är ett så lätt svar att kasta ur sig, säger han till Sportbladet.

I VM för standardvagnar är reglerna på väg att ändras. Idag är det inte tillåtet med turbo, men det är på väg att ändras, 2012 ska det vara tillåtet med turbomotorer i VM.

Tommy Kristoffersson tror på en framtid för turbomotorer, men är också nöjd med det reglemente man tävlar efter idag.

– Jag tycker att de har gjort ett jättebra jobb med reglementet för vi har haft många olika vinnare i år, tidigare har det ofta bara handlat om två team. Jag tror att vi måste vara beredda på kompromisser när det gäller drivmedel, bränslen och drivsätt om vi ska få ihop ett mästerskap, säger han.

Nya gasbilar i helgen

Till helgens race på Falkenberg kommer Biogasteamet med nya bilar. De gamla bilarna var mer bygggda för långlopp, de nya följer Super 2000-reglementet till punkt och pricka, det enda som skiljer är gasmotorn och antalet dörrar.

– Jag ser fram emot att möta Christian Dahl på racingbanan. Jag tror vi kan vinna fast det inte är vår favoritbana. Vi ska göra vårt bästa för att köra smart och samla poäng, säger Tommy Kristoffersson.

Det lär bli en het fajt. Volvoteamet jagar segern och att slå gasbilarna lär vara extra tändvätska.

– Vi har gjort bra resultat förut på Falkenberg. I första racet har båda våra förare chans att vinna, i andra blir det mer svårtippat eftersom det är omvänd startordning, säger Christian Dahl.

ARTIKELN HANDLAR OM