Mattias Andersson snabb Alfa-hane

Vann – med sju år gammal bil

Mattias Andersson tog sin tredje loppseger i STCC.
SPORTBLADET

Ett stort stall, som plötsligt hittade speeden igen.

Och ett litet, litet stall med en gammal, gammal bil som går som ett skållat troll.

Se där lördagens två STCC-segerkombinationer.

Det stora stallet, de biogasdrivna Folkvagnarna, var inte så mycket mer än snyggt lackerade rundningsmärken första helgen på Jyllandsringen. Och nu, på Ring Knutstorp, full rulle. Fredrik Ekblom var snabbast från start till mål.

– Racing handlar mycket om självförtroende och kaxighet. Det var väl inte precis så att mätarna slog i topp för det, efter Jylland, sade Ekblom.

Uppvaktades av Rustad

Nu var det mer som vanligt igen.

Det usla resultatet i Danmark innebar att VW-bilarna slapp extravikt i Skåne. Det hjälpte.

Ekblom uppvaktades på slutet av Tommy Rustad, Volvo, och norrmannen försökte alla möjliga spår och finter för att ta sig förbi. Och han blinkade med ljuset för att stressa Ekblom.

Fast det var nog av misstag.

– Jag hittade inte knappen, sade Rustad.

Dagens andra lopp, där man vänder på resultatlistan från första heatet så att den som vann får starta åtta och den som blev åtta startar först, blev en seger för Mattias Andersson i en gammal Alfa.

– Den är sju år, säger Mattias Andersson och ler.

Sturesson mästerskapsledare

Han har hört allt om gamla bilar och museiföremål. Men han bryr sig inte. Han vinner ju.

– De andra stallen har utländska ingenjörer och en massa som hjälper till. Hos är det jag och fem kompisar, berättar han.

Han vann på Ring Knutstorp för ungefär ett år sedan med samma Alfa som nu. Då var det känslosamt.

– Det var min första seger på tio år och min första i STCC, minns han.

Sedan dess har det blivit en STCC-seger till. Plus den på lördagen.

– Det är inte så lätt att hitta delar, säger Andersson. Det blir mycket lappa och laga och vi får tillverka grejor själva.

Alfa Romeo lade ner sin tävlingsavdelning för nästan tio år sedan. Modellen Andersson tävlar i har inte tillverkats sedan 2006.

I Milano, hos Alfa, är man glatt förbryllad över den snabbe svensken. Hans gamla bil blir bara snabbare och snabbare.

STCC leds av Johan Sturesson, BMW.

Christer Jönsson/TT

ARTIKELN HANDLAR OM