SM-final i poker online avbruten

Servrarna klarade inte belastningen

SPORTBLADET

Svenska Spels onlinepoker-SM tvingades avbrytas på söndagen. Detta på grund av att sajten kraschade mitt under brinnande finalspel.

– Det ska vara 100 procent säkert. Vi är oerhört ledsna, säger bolagets marknadschef Jeanette Ström.

Problemfylld tävling  SM var tvunget att avbrytas på grund av att Svenska Spels pokerklient inte klarade trycket från sajtens besökare.

Mitt i slutskedet av Svenska Spels SM-turnering i No Limit Texas Hold'em uppstod problem med pokerklienten.

Två av de 15 kvarvarande spelarna kunde inte komma in och spela alls trots en fungerande uppkoppling. Turneringen pausades och har ännu, i skrivande stund måndag förmiddag, inte satts i gång igen.

– Detta har hänt tidigare när Svenska Spel kört stora turneringar, säger en besviken pokerspelare och läsare till Aftonbladet poker.

En miljon på spel

SM-turneringen hade ett inköp på 2 000 kronor och vinnaren skulle ta hem knappt en miljon kronor. Det är således en allvarlig incident. I skrivande stund, måndag förmiddag, har man på Svenska Spel ingen aning om varför servrarna inte klarade trycket. Men just det, att belastningen blev för stor, förmodas ha varit orsaken.

– Vi vet att det var oerhört populärt, att många ville vara inne och titta på slutspelet. Vi håller på att utreda problemet just nu och ska återkomma när vi vet exakt vad som hänt, säger Jeanette Ström.

Klarar 20 000 besökare

Poker-SM har pågått länge och började med tävlingar på distriktsmästerskapsnivå. Intresset är stort även hos pokerintresserade som inte är med i turneringen.

– Vi är det sjätte eller sjunde största pokerrummet i världen så vi klarar rätt mycket.

20 000 samtidiga spelare klarar klienten enligt Svenska Spel. 5 200 var inne och spelade i klienten på söndagen.

– Vi har ingen uppfattning hur många som var inne och tittade på finalen än. Vi återkommer så fort vi vet mer.

”Enormt intresse”

Jeanette Ström fortsätter:

– Det har varit ett enormt intresse det här året, vi har inte varit med om det tidigare.

Hur allvarligt ser ni på att sådant inträffar?

– Vi vill så klart upphålla så bra kvalitet som möjligt ochi har oerhört sällan problem. Men just i turneringar blir belastningarna så mycket större när många är inne samtidigt. Vi jobbar stenhårt på att reda ut exakt varenda pixel.