40:e lektionen

Dags att sätta poker på skolschemat?

Här är en situation från Linköpingsmästerskapet förra helgen. Bara tjugo spelare av 74 startande är kvar efter sex timmars spel, den genomsnittliga markerstapeln är 37 000, mörkarna är uppe i 1 200 och 2 400, och du sitter i stora mörken. Stol två höjer före floppen till 8 400 (och har därefter cirka 23 000 kvar framför sig). Alla de andra lägger sig fram till dig. Du har just nu ca 22.000 kvar, utöver din mörk. Du vet att stol två är en genomsnittligt skicklig spelare, varken speciellt tight eller speciellt ”lös”. Vad gör du? Analysera först situationen! ”Rätt svar” finner du längst ned på sidan.
SPORTBLADET

Att pokerspelandet spritt sig med blixtens hastighet även i skolorna torde inte ha undgått någon.

Och liksom med mat, politik, tv-tittande och kärlek finns det ett fåtal elever som dessvärre inte klarar av att hantera det.

Det har lett till att röster höjts för att förbjuda poker på skolorna – och det är nog bara en tidsfråga innan Folkhälsoinstitutet klistrar upp efterlysningsaffischer på Ken och mig.

Men låt oss vända på saken. Föreställ er i?stället att svenska skolor skulle ta tjuren vid hornen och resolut sätta poker på schemat, lämpligen i samband med ekonomilektionerna.

En absolut vansinnig idé från undertecknad? Tänk då en gång till på saken.

Finns det någon poäng med att lära ut effektiv, strategisk poker i skolan? Ja, faktiskt. Vad man då lär ut – bland mycket annat – är ett sunt ekonomiskt beslutsfattande.

I den kommande boken ”The Poker Face of Wall Street” av Aaron Brown (en av cheferna på legendariska investeringsfirman Morgan Stanley, och med en examen i matematik från Harvard) som snart finns i handeln, pekar författaren på ett högintressant faktum: att många framgångsrika ”traders” på USA-börsen har ett förflutet som skickliga bridge-, poker-, schack- eller backgammonspelare.

Kunskap på flera områden

Varför?

Kopplingen är kristallklar:

Har du lärt dig att fatta taktiskt och ekonomiskt korrekta beslut, att utvärdera situationer och inte minst att bedöma vad dina medmänniskor går för, har du förvärvat förmågor för livet – och som kan appliceras på många områden.

Finansdepartementets Sven-Erik Österberg, ministern med ansvar för spelfrågor, har förklarat sig i flera intervjuer vara helt ointresserad av alla typer av spel, inklusive sällskapsspel. Han har ingen koll på reglerna i poker.

Det är ytterst beklagligt. För att bli framgångsrik i poker krävs ju att man förvärvar egenskaper som självdisciplin, ödmjukhet, tålamod och kurage.

Och på ett djupare plan fungerar alla bra spel som demokratiträning: ungdomar lär sig samarbete, respekt för spelregler och för varandra, att vänta på sin tur och framförallt att TÄNKA.

”Man lär inte för skolan utan för livet,” hette det när jag gick i plugget. Kanske är det dags att sätta poker på schemat, för allt det goda som spelet lär ut.

Dan Glimne är författare till

Pokerhandboken och kommentator

i Pokermiljonen på TV 4