TV-profil fick sparken – stämmer Viasat

SPORTBLADET

Efter Sportbladets avslöjande om Åke Ungers agentverksamhet fick han sparken från Viasat.

Nu stämmer facket Viasat för agerandet.

– Uppsägningen är ogiltig och vi yrkar på att Unger ska ha 180 000 kronor i skadestånd, säger juristen Bo Villner.

Foto: BILDBYRÅN
Åke Unger

I vintras gjorde Viasat Sport klart att Åke Unger inte hade några fortsatta uppdrag för kanalen.

Unger har arbetat som kommentator och programledare för kanalen sen mitten av 90-talet. Men när det avslöjades att Unger extraknäckte som agent för handbollsspelare sattes han först i frysboxen innan han avpolleterades helt i vintras. Men det var ett brott mot reglerna enligt facket.

Vill ha 180?000 kronor

– Han fick inte utföra journalistiska uppdrag åt andra och han var med på kickoff och så vidare. Så han måste betraktas som anställd och därför yrkar vi på att uppsägningen är ogiltig, säger Bo Villner, förbundsjurist på

LO-Tco:s rättskydd.

De kräver ett skadestånd på 180 000 kronor till Åke Unger och 25 000 kronor till facket.

Åke Unger vill inte kommentera saken. Sportbladet har sökt Viasats sportchef Per Tellander utan framgång.