Nu ska han bli en älskad ikon

Bilder på Björn Borg ska pryda kommande kollektioner: Det är bra att namnet är laddat, det bidrar till kulten

1 av 2 | Foto: JÖRN BORG WBM
Det är så här Björn Borg ska saluföra sina produkter i framtiden. Till bilden tillkommer texten som följer: ”The training is going fine. It´s all those lonely nights at the hotel that are killing me.” – Träningen går bra. Det är alla ensamma nätter på hotellet som tar död på mig.
SPORTBLADET

Världen har sett honom i tre roller: Tennisspelaren, personen och varumärket.

Nu tar han ytterligare ett steg.

Björn Borg, 46, ska bli en älskad ikon.

Problemen ligger bakom Björn Borg. I dag är han en välmående och balanserad man.

Det tänker klädföretaget Björn Borg WBM dra nytta av.

För första gången kommer tennislegendarens ansikte att tryckas på företagets kollektion. Naturligtvis handlar det om klassiska bilder från glansdagarna på 70-talet. Vd:n Anders Arnborger blir lyrisk när han berättar om planerna.

– Vi har helt otroliga bilder. Som när Björn låtsasboxas med Muhammad Ali eller kastar racketen efter att ha vunnit på centercourten, säger han.

”Väldigt entusiastisk”

Borg kommer själv att vara med och välja ut vilka bilder som slutligen kommer att användas. Enligt Arnborger är han mycket intresserad av den nya kollektionen.

– Han tycker att det är coolt, säger Arnborger och får medhåll av reklammannen Joakim Jonason:

– Björn är väldigt entusiastisk inför det här. Han har hela tiden varit nyfiken på vårt arbete och velat hålla sig underrättad.

Jonason är ansvarig för lanseringen som drar igång till hösten.

Numera är Borg guld värd i marknadsföringen, och han ställer gärna upp vid olika arrangemang.

Annat var det förr.

När de första butikerna invigdes hände det att man inte ville ha honom där.

– Björn hade en trasslig period i sitt liv då. Det var inte odelat positivt för oss att förknippas med honom, minns Arnborger.

– Samtidigt är det bra att namnet har blivit så laddat. Det bidrar till kulten, säger han.

I samband med lanseringen bryter modeföretaget sitt 13 år långa samarbete med reklambyrån Paradiset. Ansvarig för marknadsföringen blir nu Londonbaserade byrån Made, där Paradisets grundare Joakim Jonason precis har börjat.

”Humor och kärlek”

– Vi kommer att arbeta med humor och mycket kärlek till personen Björn Borg. Tidigare har vi velat skilja honom från varumärket, säger Jonason.

Skulle det här vara möjligt med någon annan person i Sverige?

– Nej, det skulle vara kungen i så fall. Men det skulle aldrig fungera.

Arnborger är säker på att satsningen kommer att lyckas.

– Ikonen Borg kan ingen låta bli att älska.

Björn Borg WBM räknar med att snart sälja för mer än en miljard om året.

Målsättningen är att finnas i världens alla länder.

I dag säljs Björn Borgs produkter för drygt 700 miljoner årligen i Norden och Holland.

Stjärnornas företag – och statusen på varumärket

Isak Krantz, Tom Sahipakka

ARTIKELN HANDLAR OM

Tennis